Kultúra

Nagy találkozás a milánói Brerában

Perugino és Raffaello azonos témájú festményeit helyezik egymás mellé

Perugino és Raffello itáliai reneszánsz festők ugyanarról a témáról, Mária eljegyzéséről készült festményei láthatók egymás mellett a milánói Brera képtárban mától.

Eredetileg a perugiai Szent Lőrinc-katedrálisban volt Perugino azon festménye, amely 1501 és 1504 között készült, és Mária eljegyzését ábrázolja. A képet Napóleon csapatai vitték el hadizsákmányként Itáliából. Az alkotást több mint kétszáz éven át a franciaországi Caen szépművészeti mú­zeumában őrizték, ahonnan most első alkalommal tér vissza Olaszországba, hogy kiállítsák Raffello ugyanilyen témájú műve mellett a Brera-képtárban. A múzeum cserébe egy Caravaggio-festményt kölcsönzött a caen-i múzeumnak. Raffaello alkotása majdnem ugyanekkor, 1504-ben készült az itáliai Citta di Castello városának Szent József-kápolnájába, a művet a Brera-képtár őrzi. Az alkotást a Raffaellónál mintegy negyven évvel idősebb Perugino azonos című festménye inspirálta. Perugino és Raffaello képe mellé egy harmadikat is kiállítanak: a Jean-Baptiste Wicar francia festő alkotta Mária eljegyzését, amely 1825 óta helyettesíti Perugino képét a perugiai katedrálisban.

Az olasz sajtónak a kiállítást beharangozó cikkei szerint megvalósult, amit a művészettörténészek lehetetlennek tartottak, Perugino és Raffello művét ugyanis eddig csak a könyvekben lehetett egymás mellett látni.

A Brera-képtár tavaly márciusban kinevezett igazgatója, James M. Bradburne kanadai építész-muzeológus bejelentette, hogy a jövőben további képek találkozásait mutatják be, a projekt a Dialógus nevet kapta.