Kultúra

Nagy az érdeklődés filmjeink iránt

Eddigi pályája csúcsának tartja Pálfi György filmrendező a Karlovy Vary-i Filmfesztiválon kapott, legjobb rendezésért járó díjat

A magyar rendezők sikerükkel húzzák egymást, s ha van filmtámogatás, európai vagy akár világszínvonalon teljesítenek – állítja Pálfi György filmrendező, aki a hétvégén Szabadesés című filmjéért a legjobb rendezőnek járó díjat hozta el Karlovy Varyból, de a zsűri különdíját és az európai mozisok díját is megkapta.

palfi
„Nagyon jó, hogy Szász János után mi folytathattuk ezt a »hagyományt« Karlovy Varyban” (Fotó: Horváth Péter Gyula)

Eddigi pályája csúcsának tartja Pálfi György (Taxidermia, Hukkle, Final Cut) többszörös fesztiváldíjas filmrendező a Karlovy Vary-i filmfesztiválon kapott legjobb rendezésért járó díjat, amelyet a hét végén vehetett át Szabadesés című filmjéért.

Pálfi legújabb filmje, amelynek hazai bemutatója szeptember 25-én lesz, mindössze öt hónap alatt készült el. Amikor januárban a forgatáson jártunk, az alkotó arról is beszélt lapunknak, hogy a rekordsebesség még inkább motiválja a csapatot.

A magyar filmgyártás többéves pangása után filmeseink sorra hozzák el az A kategóriás fesztiválok elismeréseit: Szász János A nagy füzet című munkája fődíjat kapott Karlovy Varyban, Cannes-ban Mundruczó Kornél Fehér Isten című mozija aratott az Un Certain Regard (a műfajilag kevéssé besorolható filmek tartoznak ide – a szerk.) szekcióban.

Érdeklődésünkre Pálfi György arról beszélt, hogy a hazai sikerekkel egyre jobban érdeklődik a külföld a magyar filmrendezők iránt, és egymást generálják az eredmények: „Nagyon jó, hogy Szász János után mi folytathattuk ezt a »hagyományt« Karlovy Varyban, és nagyon örültem Mundruczó Kornél cannes-i sikerének is. Nem látok különbséget a filmek minőségében a hazai filmezés leállása előtti és utáni időszakot tekintve. Ha van filmtámogatás, akkor az alkotók sokat tudnak tenni azért, hogy európai vagy akár világszínvonalú filmek szülessenek” – fogalmazott a rendező. Elmondta azt is, hogy minél kisebb, családiasabb egy fesztivál, annál jobban szeret részt venni, de egy A kategóriás szemle, mint amilyen a Karlovy Vary-i, mindenképpen nagyon fontos és különleges hangulatú találkozó. A Szabadesés hét lakás történetét meséli el, az egymás alatti hét emeleten elhelyezkedő lakások nem hétköznapi eseményeit, valamint szorongásainkat. A film keretét adó zuhanás, amelyet Molnár Piroska jelenít meg, ebbe a hét otthonba enged betekintést. Nyolc–tíz perces szkeccsekről van szó, s mint Ruttkay Zsófia forgatókönyvíró lapunknak korábban elmondta, a fesztiváldíjas Taxidermia sikere óta úgy érzik, hogy a különálló műfajukat tekintve is különböző történetekből érdekes mozi születhet. Érdeklődésünkre Pálfi azt is elmondta, a kritikák a fim abszurd humorát, emberközeli, mégis szürreális látomásszerű világát díjazták, a különböző műfajok egymásmellettiségét emelték ki, illetve párhuzamot véltek felfedezni a Buñuelre jellemző alkotói magatartással. „Összességében értő kritikákat hallottunk” – tette hozzá. A Szabadesésben Molnár Piroska mellett olyan művészek szerepelnek, mint Tenki Réka, Trill Zsolt, Nagy Zsolt, Bordán Irén, Jordán Tamás, Hegedűs D. Géza és Benedek Miklós, a film operatőre pedig Pohárnok Gergely. A forgatókönyvet Ruttkay Zsó­fiával közösen írta a rendező.

A producer Pusztai Ferenc, a vágó Leményi Réka volt. Kitért arra is, hogy a Toldi című film elindulására várnak, a stáb teljesen felkészült már a forgatásra. Jelenleg ez a leginkább előkészített munkájuk, de egyéb játékfilm forgatókönyv- fejlesztéseken is dolgoznak.