Kultúra

Maszkok, tánc, vigasztalás

Erős szimbolika és népi, mitikus hagyományok Tamási Áron Ősvigasztalás című darabjában– Béres László felkavaró, időtlen balladát rendezett az emberi lét alapkérdéseiről

Tamási Áron Ősvigasztalás című drámája, amely majdnem ötven évvel a megírása után került a nagyközönség elé, az ősi néphagyományokhoz tér vissza.

Tamási Áron Ősvigasztalás 20180201
A főszereplőt Kovács Frigyes alakítja, a mostohaapát Szélyes Imre formálja meg (Fotó: A-Team - Nyári Attila)

A mű annak ellenére, hogy a szerzői utasítás szerint „történik Székelyföldön a XIX. században, sőt bé is vezeti a XX. századot”, nem egy konkrét történetet mond el konkrét emberekkel, meghatározott időben és térben, hanem általános életérzéseket idéz fel, olyan szituációkban és hangulatokkal, amelyeknek már emlékeit is tudatunk alá szorította civilizációs társadalmunk. A népi, balladai hangvétel a pogány-keresztény mitológiával fonódik össze. Az Ősvigasztalás abból a korból ment át emlékeket, amikor még a pogányság és a kereszténység szertartásai között nem volt éles határvonal.

A tavaly ősszel bemutatott Ősvigasztalást – amely tulajdonképpen színmű négy jelenésben, megelőző játékkal – most a Nemzeti Színház Gobbi Hilda Színpadán láthatta a közönség a Békéscsabai Jókai Színház előadásában. Béres László olyan időtlen darabot rendezett, ami bővelkedik a balladákra emlékeztető elemekben. A rendező kevés, ugyanakkor annál többet mondó díszlettel, a népi hangszerek, énekek, táncok eszköztárából építkezett, ezzel már a dráma elején azt üzenve, hogy itt nem a cselekmény, hanem sokkal inkább az ősi rítusok, a tánc, az ének, a zene lesznek hangsúlyosak, valamint az ezekkel megteremtett feszült légkör. A rendező a folklórhagyományokból merített, s minden olyan megoldást beépített az előadásba, amely jelképrendszerével, összetettségével továbbgondolásra késztet, és az emberi lét alapkérdéseit feszegeti életről, halálról, ölésről, temetésről, szerelemről, féltékenységről, gyermek utáni vágyról. Az erőteljes, szimbolikus nyitókép – mintha egy kórust hallanánk – az egész darabon végigvonul.

A felkavaró dráma az életbe vetett hitről, az újrakezdés lehetőségéről szól. A túlélés, továbblépés záloga azonban nem a csüggedés, feladás, hanem az akarás, a továbblépés. Az ősi hagyományok elvetésével megszűnik az ember és természet harmonikus kapcsolata, helyét a káosz és az erkölcsi romlottság veszi át. A darab az ősi pogány kultikus szertartások hangulatát idézi meg. A drámai alapszituációt Csorja Ambrus szokatlan végakarata teremti meg: arra kéri öccsét, Ádámot, hogy a havasi tisztáson, máglyán égesse el holttestét. A testvér teljesíti kérését, hamvát összeszedi egy fazékba, amibe saját vérét is belekeveri. Amikor minderre fény derül, Csorja Ádám gyilkosság vádjával törvény elé kerül, s bár a tanúk vallomása alapján végül kiderül az ártatlansága, „a törvényes szokások és formák megszegéséért” tíz hónapi elzárásra ítélik. A börtön elől a csendőr, Gálfi Bence szökteti meg, de amikor rájönnek, hogy mindketten ugyanabba a lányba, Kispál Julába szerelmesek, Gálfi elkeseredettségében lelövi Csorját.

A tánc a dráma visszatérő motívuma, az átmeneti rítusok kellékeként a megbillent egyensúly helyreállítására, az értékvesztés, az értékek transzformációja utáni rend megteremtésére szolgál. Az Ősvigasztalás a negatív állapotból kivezető megoldást, az ősi, tiszta erkölcsiséget szimbolizálja. A minimális, mégis szép díszlet, a természeti erők rendkívüli megjelenítése, a körszínpad – ami többek között temetkezési helyként, bírósági teremként vagy épp otthonként is funkcionál – csak még inkább fokozzák a dráma zaklatottságát. A hatalmas, magasba függesztett körtükör pedig szembesít a színpadon zajló borzasztó, megrázó eseményekkel. A tűz, a víz, a vér, a hamvak, a virágszirom élet és halál jelképei, amelyek minden kultúrában és vallásban jelen vannak. A szereplők kapcsán sem abból kell kiindulni, hogy székelyek, sokkal inkább jelképek. Nagyszerű játékuk pedig csak még inkább fokozza az előadás dinamikáját.

A főszereplő Csorja Ádámot a Jászai-díjas Kovács Frigyes alakítja átszellemülten, Ambrust, a bátyját Szőke Pál. Kispál Julát Liszi Melinda formálja meg, aki nemcsak az áldozat szerepét hozza jól, hanem hangos énekével az ősi szertartásokat is megidézi. A mostohaapa, Botár Márton szerepében a szintén Jászai-díjas Szélyes Imre lép színre, Gálfi Benceként Katkó Ferenc alakít emlékezeteset. A jegyző, Gulyás Attila jól hozza a törvény szigorú emberét, a falusi bírót Mészáros Mihály alakítja. Nagy Róbert, Balázs Csongor és Ragány Misa – végig hármas egységként – székely legénykéket, törvénybírákat, csendőröket és a népet jelenítik meg. Ők hárman tovább emelik az előadás színvonalát: vicces elszólásaikkal, kiszólásaikkal oldják a dráma feszült hangulatát. Ősi maszkos táncukkal pedig képesek megteremteni ember és természet harmóniáját.