Kultúra
Magyar film sikere Karlovy Varyban
Hajdu Szabolcs tizenkét mű versenyében nyert az Ernelláék Farkaséknál című munkával, és ő lett a legjobb férfi főszereplő is
Hajdu Szabolcsék független filmként, nagyon rövid idő alatt forgatták le az alkotást (Fotó: MTI/Kallos Bea)
Tizenkét film szerepelt abban a szekcióban, amely a fődíjért, a Kristály Glóbuszért versenyzett a héten a csehországi Karlovy Varyban. Az elismerést végül magyar munka, Hajdu Szabolcs Ernelláék Farkaséknál című alkotása érdemelte ki.
„Nagyon köszönöm. Amikor két nappal ezelőtt itt levetítettük a filmet, láttam, hogy a cseh nézők ugyanúgy reagálnak, mint nálunk. Úgy éreztem, hogy a nézők nagyon közel vannak hozzánk. Magyarországon és itt is ugyanazok a tapasztalataim, úgy éreztem, hogy ugyanabban a csónakban evezünk” – nyilatkozta Hajdu Szabolcs a díj átvétele után a távirati irodának.
A díjátadáskor a színpadra vonult a magyar film többi szereplője is. Az alkotásban a rendező mellett Szabó Domokos, Gelányi Imre, Török-Illyés Orsolya, Tankó Erika és Szilágyi Ágota szerepel.
A versenykategória győztese a Kristály Glóbusz mellett huszonötezer dolláros pénzjutalmat is kapott, emellett átvehette a legjobb férfi színészi alakításért járó Kristály Glóbuszt is. „Nagy meglepetés ez számomra. Sok-sok köszönet a feleségemnek, gyermekeimnek” – mondta az újabb díj átvétele után a rendező.
A legjobb női alakításért járó díjat Zuzana Mauréry szlovák színésznő kapta a Jan Hrebejk rendezte Tanítónő című szlovák–cseh filmcímszerepéért. A kilencnapos filmszemlét záró ünnepségen Charlie Kaufman amerikai rendező és Jirina Bohdalová cseh színésznő filmes életművükért átvették a fesztivál elnökének díját.
Hajdu Szabolcs fődíjas filmjének alapjául az ugyanezen a néven, a szintén általa rendezett színházi előadás szolgált. Története szerint Farkas és felesége, Eszter, valamint kisfiuk kénytelenek befogadni otthonukba Eszter nővérének, Ernellának Skóciából egyévnyi sikertelen letelepedési kísérlet után visszatérő családját. A hívatlan vendégekkel való kényszerű együttlét rávilágít a szereplők közt lappangó feszültségekre és ellentétekre.
Mint ahogy azt a Tamara, a Macerás ügyek, a Fehér tenyér, a Bibliothéque Pascal és a Délibáb rendezője legújabb független filmjéről a távirati irodának azt nyilatkozta: „A színházi premiert követően, látva a közönség reakcióját, rögtön eldöntöttük, hogy filmet is csinálunk a történetből. Szerettük volna, ha nemcsak egy dokumentációs értékű színházi felvétel marad meg belőle, hanem az előadás színvonalához méltó mozgókép is.” A rendező hozzáfűzve, így sokkal több emberhez jut el az előadásban összesűrített tapasztalat, hiszen Karlovy Varyban egyetlen vetítésén többen látták, mint a színházban egy egész évad alatt. A színházi előadásban a gyerekszerepeket felnőttek játszották, de amikor a filmet elkezdték forgatni tavaly szeptemberben, őket lecserélték a rendező gyerekeire – mondta el Hajdu Szabolcs, kitérve arra is: a forgatás tizenkét napig tartott, helyszíne saját lakásuk volt.
Az alkotást Hajdu Szabolcs tizenhárom operatőr szakos tanítványa fényképezte, többségük a Budapesti Metropolitan Egyetemről, míg a hangmérnöki munka a Színház- és Filmművészeti Egyetem diákjait dicséri. A producerek Herner Dániel, Ferenczy Gábor, Muhi András és Muhi Zsófia voltak.
A távirati iroda kérdésére, hogy mennyire nehéz ma Magyarországon független filmet forgatni, úgy válaszolt: „Nem volt nehéz, mert pont annyit vállaltunk, amennyit az adott körülmények és lehetőségek között meg tudtunk csinálni.” Mint fogalmazott, nagyon gyorsan dolgoztak, és még gondolatban sem merült fel, hogy nem fogják tudni végigvinni a filmet, amelyet várhatóan az ősszel mutatnak be Magyarországon.
Jövő tavasszal egy nemzetközi koprodukcióban, a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház és a zágrábi Eurokaz együttműködésével készülő színházi előadást készítenek, továbbá három filmtervük is van különböző előkészítési fázisokban – árulta el Hajdu Szabolcs.