Kultúra

Két Tarantino nem fér el egy csárdában, az egyik megbukott

Televíziós sorozatként működhetne a Sin City 2, mely fel sem ér az eredetivel

Bár karrierjüket nagyjából egy időben kezdték, és számtalan alkalommal dolgoztak együtt, Robert Rodrigueznek soha nem sikerült akkora közönséget megszólaltatnia, mint Tarantinónak, nagyobb bevételt pedig szinte csak akkor sikerült termelnie, amikor sajátos stílusát teljes egészében maga mögött hagyva gyermekeinek készített nagyobb költségvetésű, de annál szörnyűbb családi mozikat. A Sin City kilenc év után elkészült folytatása azonban akkora anyagi bukás volt augusztus közepén, hogy az a rendező egész pályáját maga alá temetheti.

sin2
Joseph Gordon-Levitt a Sin City 2 -ben (Fotó: Company Hungary.hu)

Első filmjére, az El mariachi - A zenészre még úgy szerzett pénzt, hogy gyógyszerkísérletekre jelentkezett alanyként, aztán rögtön akkora feltűnést keltett, hogy a folytatást, a Desperadót már Hollywoodban forgathatta, nagyobb költségvetésből, sztárokkal. Kevés elhivatottabb filmrajongó létezik Robert Rodrigueznél, aki a kilencvenes években Tarantino mellett divatba hozta a posztmodern stílust, és bár sosem volt annyira sikeres és elismert, mint kollégája, azért a kétezres évek közepéig, a Sin Cityig bezárólag sorra alkotta az instant kultfilmeket – amikor nem a saját gyermekeinek készített, olyan rajongóit teljesen hidegen hagyó produkciókkal rukkolt elő, mint a Kémkölykök és annak másik három folytatása vagy a Cápasrác és Lávalány kalandjai. A hatvanas, hetvenes és nyolcvanas évekbeli B filmek eszközrendszerének használatát remek arányérzékkel vegyítette a nagyközönség ízlésével olyan munkáiban, mint az Alkonyattól pirkadatig, vagy a Sikollyal megkezdődő tiszavirág-életű tini-horror-láz egyik legjobb darabjában, a Faculty – Az inváziumban. A bajok 2007-ben kezdődtek, amikor Tarantinóval együtt elkészítették a Grindhouse-t, ekkor ugyanis hamar nyilvánvalóvá vált, hogy az exploitation műfajának megidézése tényleg csupán a legelvakultabb filmrajongókat érdekli, és míg Tarantino tanulva a fiaskóból visszatért a komplexebb, nagyközönséget is megszólító művekhez, addig Rodriguez nem adta fel, túlságosan ragaszkodott az általa kedvelt filmes stílushoz. A hasonló szellemiségben készült Machete első része még nagy nehezen visszahozta szerény költségvetését, a sztárokkal teletűzdelt folytatás azonban már súlyos anyagi veszteséggel járt, a rendező neve lassan kikopott a köztudatból. Ezért aztán a Sin City nemrég bemutatott második részekor nem nagyon számított, hogy az ő neve szerepelt a plakáton. De nem csupán ez az oka annak, hogy a film az utolsó szög volt karrierje koporsójában. Az, hogy a produkció az első hétvégén Amerikában a gyártási költségvetés tíz százalékát sem hozta vissza – és egyébként hazánkban is hasonlóképpen hűvös fogadtatásban részesült –, persze jóval több tényezőre vezethető vissza. A régi rajongókat sem képes kielégíteni a folytatás, hiszen a még mindig szemgyönyörködtető extravagáns stílus- és látványvilág másodszorra már nem annyira lenyűgöző, a karakterek is kilencven százalékban ugyanazok, és nem sok újdonságot tudunk meg róluk, azt teszik pontosan, mint az első részben, így a nagy élmény minden szempontból elmarad. Az már ezek mellett szinte csak mellékes, hogy maga a film sem ér fel az eredetivel. Televíziós sorozatként mindenesetre jóval működőképesebb lenne, mint mozifilmként, hiszen ha a műből bárhol kiemelünk negyvenöt percet, akkor tökéletesen szórakoztató, és leköti a figyelmet, ennél több azonban sok belőle.

Ennek ellenére kár Rodriguezért, kevés szimpatikusabb rendező van, és a bukás után nem valószínű, hogy a közeljövőben lehetősége lesz kedvére alkotni. Tény azonban, a posztmodern művek csak akkor képesek szélesebb közönséget elérni, ha Tarantino jegyzi azokat, ebből a műfajból több embert nem képes eltartani a piac.