Kultúra
Izgalmas animáció Van Gogh életéről
Kizárólag a művész képeiből készül el a mozgófilm – egy másodperc alatt tizenkét festményt láthatunk majd a mozivásznon

Az eredeti Van Gogh-képeket negyven festő mozdítja majd meg (Forrás: Wikipedia)
Egy kisfiú lemegy a tóhoz játszani a madarával és a kacsájával, a nagyapja azonban hamar hazaparancsolja, ugyanis az erdőben farkasok tanyáznak. A gyermek ezután kertkapujukon keresztül nézi végig, ahogyan kint maradt állatait szép lassan becserkészi a vicsorgó, méretes fenevad: annak ellenére, hogy Prokofjev szimfonikus meséjét kifejezetten gyermekeknek írta, és a mai napig népszerű darab a színházakban, bábszínházakban, a Péter és a farkasnak a 2006-os lengyel, norvég, brit koprodukciós animációs filmváltozata még felnőtt fejjel is meglehetősen izgalmas perceket jelent. Suzie Templeton filmje már egyedi, éjfekete látványvilágában is egyedülálló, és valóban megérdemelte a legjobb animációs rövidfilmnek járó Oscar-díjat. Mindezeket csupán azért idézzük fel, mert a produkciót gyártó lengyel Breakthru stúdió műhelyében készül az a Van Gogh életét feldolgozó rajzfilm is, amely hamarosan Loving Vincent címmel kerül a mozikba.
A készítők nem kevesebbre vállalkoztak, mint hogy elkészítik minden idők legelső, kizárólag olajfestményekből felépülő animációs filmjét, a látványvilág pedig már az előzetes anyagok alapján is egyedülállónak tűnik. Mindennek a megvalósítása hatalmas munka: egyetlen másodperc alatt tizenkét festményt láthatunk, így a közel másfél órás alkotáshoz több mint ötvenhétezer kép szükséges. A projekten negyven festő dolgozik majd fél éven keresztül, a munkájukat ráadásul utólag még digitalizálják és animálják is, emellett színészekkel is rögzítenek jeleneteket stúdióban, amelyet utána a Paws, azaz a festett animáció technikájával Vincent Van Gogh képi világához igazítanak. Felmerül a kérdés, van-e reális esély arra, hogy mindez a terveknek megfelelően még 2015-ben, a művész halálának százhuszonötödik évfordulójára elkészüljön. A négymillió eurót felemésztő mű költségeit az alkotók a Kickstar nevű adománygyűjtő oldalon kezdték összeszedni.
A projekt megközelítése mindenesetre igencsak emlékeztet a VAM Design Center tavalyi tárlatára, amelyen Van Gogh művei digitális technikával, animáció segítségével, olykor 3D-ben keltek életre, és bár volt a kiállításnak némi vásári jellege, meg kell hagyni, a festő munkássága olyan magával ragadó, hogy az ebben a tálalásban is átjött.
Az azonban biztos, hogy mint az említett tárlat, úgy a Loving Vincent a szélesebb rétegeket is képes lehet megszólítani, és valószínűleg jóval nagyobb nézőszámra számíthat, mint egy hasonló portréfilm.