Kultúra

Időutazás a jelenben, kellő alázattal

Minden eddigi látogatócsúcs megdőlt az idei Sziget Fesztiválon, sőt, nagyobb mértékben is, mint a szervezők előzetesen remélték

Látogatócsúccsal zárt kedden a Sziget Fesztivál, a várakozásokat felülmúlva csaknem félmillióan fesztiváloztak Óbudán. Az utolsó két nap fellépői közül kiemelkedett a brit The Last Shadow Puppets és a hazánkban először koncertező ausztrál Sia: előbbi azt mutatta meg, hogy miképp lehet jól megidézni a hatvanas-hetvenes évek rockzenéjét, utóbbi pedig mozgásszínházi előadással is felérő műsort adott.

Sziget Fesztivál 20160818
Tűzijátékkal zárult az egyhetes program (Fotó: MTI - Balogh Zoltán)

Vélhetően sokaknak a brit The Last Shadow Puppets kedd esti fellépése volt az idei Sziget Fesztivál legnagyobb eseménye, feledtetve a múlt héten Rihanna által okozott kiábrándulást – de igazából a brit Tinie Tempah vasárnap esti, harmatgyenge szereplését is –, így zárva le méltóképpen a rendezvényt még a hivatalosan záróbulinak tekintett Hardwell nagyszínpados fellépése előtt. A The Last Shadow Puppets zenekar ugyanis nem létezik, ez egy alkalmi formáció, amelyet még 2008-ban hívott életre az Arctic Monkeysból ismert Alex Turner a haverjával, Miles Kane-nel. Habár az akkor megjelent albummal szinte az összes „elérhető” brit zenei díjat begyűjtötték, koncerten és főleg turnén alig lehetett látni őket, hiszen ment mindenki a maga útján. Ezért is tekinthető szenzációnak, hogy most mégis felléptek a Szigeten, hiszen nyolc év kihagyás után az idén dobtak piacra újabb anyagot.

A koncert pedig tulajdonképpen időutazás volt, a The Last Shadow Puppets úgy szólt a Dan Panaitescuról elnevezett nagyszínpadon, mint a hatvanas-hetvenes évek rockzenéje, popos elemekkel, olyan pszichedelikus elhajlásokkal, amelyeket még a kor nagyjai is megirigyelhetnének. Félreértés azonban ne essék: nem avítt hangzásról és zenei világról beszélünk. A The Last Shadow Puppets legalább annyira 21. századi is. Leginkább pedig azt mutatja meg, hogyan lehet a hatvanas-hetvenes évekbeli élményeket, habitust ma képviselni. A vonósnégyes nemcsak amolyan szinforockos művészkedés, hanem teljes értékű partner, az énekes-gitáros frontember páros pedig tulajdonképpen drámai előadást játszik, amely teljessé teszi az élményt.

Az utánuk következő Hardwellnek ennél már sokkal többre volt szüksége ahhoz, hogy elbűvölje a közönséget, tűzijáték, lángcsóvák, látványelemek. Az úgynevezett End Show persze elbűvölte a közönséget, de ez már a fesztiválzárás eufóriájából is ered, a hallott-látott műsorra azonban felesleges lenne ennél több szót vesztegetnünk.

A The Last Shadow Puppetshez hasonlóan különleges élmény volt az ausztrál Sia hétfő esti fellépése is, amit nehéz is lenne koncertként értékelni. Sia Furler – aki most először lépett fel Magyarországon – az utóbbi évtized egyik legjelentősebb dalszerzője, számait olyan előadók vitték sikerre, mint Rihanna, Kyle Minogue, David Guetta és Beyoncé. Aztán egy ideje maga adja elő a dalait, s teszi ezt a műfajában ritkán látott alázattal: ő énekes, azért jött, hogy előadja a dalokat. Amihez nem ért, azzal pedig nem foglalkozik, minek is amatőrködne: a show a táncosok dolga. Így alakul ki az egyedi hangulat, különleges látványvilág, amely már jóval több mint „szimpla” koncert – ez tánc- vagy mozgásszínházi produkció. S ha akként mérjük, annak is teljes értékű.


Félmilliós közönség

Ismét megdőlt a Sziget látogatottsági csúcsa, Gerendai Károly főszervező közleménye szerint 496 ezren voltak egy hét alatt a fesztiválon, és egyre kiegyenlítettebb a közönségszám az egyes napokon. A távirati irodának azt is elmondta: több százmilliós nyereséget hozhatott az idei rendezvény. Közölte, hogy a kezdeti nehézségek után szinte zökkenőmentesen ment a beléptetés, a személyi azonosításnak is köszönhetően pedig jelentősen visszaszorult a hamis jegyek száma, a lopások mintegy felére csökkentek. Megjegyezte: a Sziget elérte kapacitása határait, a látogatószám növelése helyett a jövőben a részletekre figyelnek. (ZZ)


„Nincs szükség problémás világsztárra”

A sokat kritizált Rihanna-koncertről Gerendai Károly a távirati irodának azt mondta, hogy ő nem volt jelen, de eljutottak hozzá a kifogások. Tudomása szerint a turné más fellépései is olyanok voltak, mint a budapesti, ugyanakkor valós elvárásnak nevezte egy ekkora sztártól, hogy nagy show-t adjon, és jogosnak tartja azt a kritikát is, hogy az énekesnő fél órát késett. Tanulságként azt vonta le, hogy a Szigeten „nincs szükség minden áron egy ilyen problémás világsztárra”. (RZ)


Szerb társulat kapta az Arte-közönségdíjat

Az Armel Operafesztivál előadásai közül a Szerb Nemzeti Színház The Omnibus Opera című, három egyfelvonásos darabból alkotott produkciója kapta az idei Arte-közönségdíjat, amelyet a Sziget Fesztiválon adtak át kedden – jelentette a távirati iroda. Az operafesztivál előadásaira június 27. és augusztus 10. között lehetett szavazni az Arte Concert honlapján. Az Armel másodszor volt jelen a Szigeten, minden este különleges programokkal várta a látogatókat. (LZ)