Kultúra
Hazánk egyik erős terméke a kultúra
Minden állami befektetés a jövőt szolgálja Hoppál Péter államtitkár szerint

A digitalizáció, a mindentudás elérhetősége ellenére is hinnünk kell abban, hogy nem csak múltja és erős jelene, de jövője is van a tágabb értelemben vett kultúrának – mondta Hoppál Péter kulturális államtitkár az Echo Televízió tegnap esti Mélymagyar című adásában. Bayer Zsolt műsorának vendégeként a politikus hangsúlyozta: a kulturális környezetünk változásai közepette tendenciózus hozzáállással igenis lehetőségünk van a folyamatok irányítására. Szavai szerint csökkentenünk kell a szegmentáltságot, elősegíteni a társadalmi újraszövődést a kultúrán keresztül. Nem tartja követendőnek, hogy a nemzetközi felméréseknek való megfelelés érdekében a magyar oktatás feladata csak az információhoz juttatás lenne, a hagyományos értékek követését is fontosnak érzi, amivel szerinte a fiatalok beláthatják, hogy a kulturáltság jobb életminőséghez vezet.
A harmadik Orbán-kormány kultúrpolitikájának célja, hogy ne legyen születéskor meghatározott, kinek milyen kultúra jut – mondta. Szerinte a kereskedelmi televíziók „csinált sztárjai” is eltántorították a tömegeket a „valódi és kipróbált értékektől”. Úgy látja, a reklámok azt harsogják: valósítsuk meg önmagunkat, vegyük el, ami a miénk, ez azonban szerinte az együttműködési képességünkben gyengít. Ugyanakkor, ha erősebb kulturális szokásokat tudunk adni, akkor ez az immunitás visszaépülhet – hangsúlyozta.
A politikus kitért az elmúlt években elvégzett kulturális beruházásokra is, mint például a Zeneakadémia újjáépítése, a Várkert Bazár méltó felújítása vagy a Pesti Vigadó befejezése. A jövőben pedig többek között megújulhat a Magyar Állami Operaház Andrássy úti palotája, illetve megvalósulhat a Kőbányai úti műemlék vasúti csarnokban az intézmény műhelybázisa. A Liget Budapest projektről az államtitkár elmondta: öt százalékkal bővül majd és megújul a Városliget zöldfelülete, miközben egyedülálló építészeti tervet valósítanak meg. Elmondta, hogy Magyarország egyik erős terméke a kultúra, amely a gazdasághoz is hozzájárul, hiszen például a fesztiváltérképen is erős pozíciónk van. „Minden állami befektetés a jövőt szolgálja” – tette hozzá. A jelenleg országos szinten folyó kulturális beruházásokkal kapcsolatban Pécset hozta fel példának, ahol a 2010-es Európa kulturális fővárosa rendezvénysorozat előtt egy felmérés szerint a lakosok többsége nem támogatta az ügyet, ám a programok végére megfordult az arány. Hasonlóképp, a kormány szeretne Budapesten kívüli kulturális centrumokat is létrehozni – mutatott rá Hoppál Péter.