Kultúra

Fiedler Ferenc festményei új albumban

Emigráns festőink

Egy elfeledett, pontosabban itthon ez idáig igazán fel sem fedezett, Franciaországban élő és alkotó festőművész, Fiedler Ferenc (Francois Fiedler) absztrakt expresszionista festőművész életművéből jelent meg reprezentatív album a Makláry Galéria gondozásában. Makláry Kálmán a teljes életmű bemutatására vállalkozik, korszakok szerint rendezve a kötetet.

A kutatásban Berecz Ágnes, a New York-i iskola – Fiedler munkásságára nagy hatással volt ez az irányzat, különösen Jackson Pollock művészete – és az Art Informel művészeinek ismerője volt segítségére, de tanulmányokat közöl a könyv Kopeczky Rónától, a budapesti Ludwig Múzeum művészettörténészétől is, akinek ugyancsak kutatási területe a Franciaországban letelepedő magyar művészek életműve. Fiedler Ferenc jó barátja volt Octave Nadal művészettörténész, a Sorbonne egyetem egykori tanszékvezető professzora, mások mellett az ő gondolataiból is szemezget a kiadvány.

Mint arról korábban írtunk, Fiedler Ferenc huszonhét éves korában, 1948-ban utazott Rómába. A Római Magyar Akadémián dolgozott, majd magyar állami ösztöndíjjal érkezett Párizsba.

A kommunista hatalomátvétel és a kezdődő hidegháború miatt ösztöndíját visszavonták, így választásra kényszerült: vagy visszatér hazájába, vagy minden anyagi fedezet nélkül Párizsban marad. Akárcsak alkotótársa és barátja, Hantai Simon, ő is a maradás mellett döntött. Itt kezdte kialakítani saját stílusát, elfordulva a figurális művészettől egy texturális hatásokban gazdag, absztrakt gesztuális eszköztár felé, amely Hans Hartung, Wols, Jean Dubuffet és Jean Paul Riopelle korabeli munkásságával rokon.

Sajátos technikával készítette ké­peit: dinamikus sávok felvitelével, csorgatásokkal és fröcskölésekkel törekedett arra, hogy – Nadal szavai szerint – beengedje a fényt a képbe és a festékanyagokból súlytalanul fénylő tereket hozzon létre. Nála a kép a festékben rejlő lehetőségről is szól, amint Berecz Ágnes ír Fiedler munkáiról: azt a kérdést feszegeti, miként képes az absztrakt festészet visszaadni a világ értelmét és érzetét anélkül, hogy puszta eszközzé silányítaná a festői alkotóerőt. A most kiadott monográfia arra törekszik, hogy a képeire jellemző finom fragmentumokat nagyításokkal tegye látványossá, hiszen a képek mérete miatt ezek a részletek elvesznének az albumban. A tavaly év végi, a Francia Intézetben megrendezett eddigi legnagyobb hazai Fiedler-tárlat után az impozáns kiadvány minden bizonnyal hatalmas lépés Fiedler Ferenc hazai felfedezésében, de Makláry Kálmán szavai szerint a teljes életmű feltárása még előttünk áll.