Kultúra
Fiedler Ferenc festményei új albumban
Emigráns festőink
A kutatásban Berecz Ágnes, a New York-i iskola – Fiedler munkásságára nagy hatással volt ez az irányzat, különösen Jackson Pollock művészete – és az Art Informel művészeinek ismerője volt segítségére, de tanulmányokat közöl a könyv Kopeczky Rónától, a budapesti Ludwig Múzeum művészettörténészétől is, akinek ugyancsak kutatási területe a Franciaországban letelepedő magyar művészek életműve. Fiedler Ferenc jó barátja volt Octave Nadal művészettörténész, a Sorbonne egyetem egykori tanszékvezető professzora, mások mellett az ő gondolataiból is szemezget a kiadvány.
Mint arról korábban írtunk, Fiedler Ferenc huszonhét éves korában, 1948-ban utazott Rómába. A Római Magyar Akadémián dolgozott, majd magyar állami ösztöndíjjal érkezett Párizsba.
A kommunista hatalomátvétel és a kezdődő hidegháború miatt ösztöndíját visszavonták, így választásra kényszerült: vagy visszatér hazájába, vagy minden anyagi fedezet nélkül Párizsban marad. Akárcsak alkotótársa és barátja, Hantai Simon, ő is a maradás mellett döntött. Itt kezdte kialakítani saját stílusát, elfordulva a figurális művészettől egy texturális hatásokban gazdag, absztrakt gesztuális eszköztár felé, amely Hans Hartung, Wols, Jean Dubuffet és Jean Paul Riopelle korabeli munkásságával rokon.
Sajátos technikával készítette képeit: dinamikus sávok felvitelével, csorgatásokkal és fröcskölésekkel törekedett arra, hogy – Nadal szavai szerint – beengedje a fényt a képbe és a festékanyagokból súlytalanul fénylő tereket hozzon létre. Nála a kép a festékben rejlő lehetőségről is szól, amint Berecz Ágnes ír Fiedler munkáiról: azt a kérdést feszegeti, miként képes az absztrakt festészet visszaadni a világ értelmét és érzetét anélkül, hogy puszta eszközzé silányítaná a festői alkotóerőt. A most kiadott monográfia arra törekszik, hogy a képeire jellemző finom fragmentumokat nagyításokkal tegye látványossá, hiszen a képek mérete miatt ezek a részletek elvesznének az albumban. A tavaly év végi, a Francia Intézetben megrendezett eddigi legnagyobb hazai Fiedler-tárlat után az impozáns kiadvány minden bizonnyal hatalmas lépés Fiedler Ferenc hazai felfedezésében, de Makláry Kálmán szavai szerint a teljes életmű feltárása még előttünk áll.