Kultúra
Fényképekbe sűrített törésvonalak
A Pécsi József Ösztöndíj 2018-as nyerteseinek alkotásai láthatók a Capa Központban: lecsupaszított, póz nélküli portrék mutatják be az élet illékonyságát

Indonéz punkokat mutatnak be Polgár András döbbenetes erejű felvételei (Fotó: Bodnár Patrícia)
Megrendítő, beszédes, figyelemfelkeltő társadalmi és személyes témákat örökítettek meg fényképeiken a 2018-as Pécsi József Fotóművészeti Ösztöndíj pályázói. A fotográfus, szakíró és tanár tiszteletére létrehozott ösztöndíjat 1991-ben alapította a Művelődési és Közoktatási Minisztérium, hogy segítse az önálló, tehetséges, fiatal fotográfusok pályakezdését, fejlődését, és kedvező feltételeket teremtsen formanyelvükben, tartalmukban korszerű, színvonalas művek létrehozásához.
Szalay Krisztina Heatwave, vagyis Hőhullám című képsorozata arra vállalkozik, hogy a bolygónkat és mindannyiunkat fenyegető környezetszennyezésre hívja fel a figyelmet. Utánajárt, mi történik a szeméttel onnantól kezdve, hogy kidobjuk a kukába.
A bemutatott tárgyfotók két helyszínen készültek: a rákospalotai szemétégetőben és a pusztazámori szeméttelepen, ahova kerül egész Budapest, valamint néhány környező város hulladéka. A képeken látható tárgyakat mindkét helyszínen szemléltető eszközként használják iskolás csoportok számára, hogy átláthatóvá és érthetőbbé tegyék a szemét lebomlási folyamatát. A kiállított képek közt láthatunk egy ezerkétszáz fokos kazánban elégetett, mégis eredeti formájában megmaradt súlyzót, ami tévesen került be a kommunális szemétbe, a „mackót”, vagyis a kazánok oldalán felgyülemlett fémek összességét, ami tönkreteheti, vagy pernyét, ami ugyan rengeteg szűrőberendezésen átment, mégis veszélyes hulladéknak minősül, és egy másik helyszínen tudják csak biztonságosan felhasználni, tárolni.
Egészen döbbenetes erejűek Polgár András Muszlim punk című képei, amelyeken az indonéz punkszcénát mutatja be a kortárs dokumentarista fotográfia eszközeivel: portrékat és a mindennapi élet rögzített pillanatait láthatjuk. Az ösztöndíj támogatásának köszönhetően a fővárosban, Jakartában készített fotók után a projektet kiterjesztette további nagyvárosokra, azaz Bandung és Surabaya muszlim punkjait is fényképezte.
A következő szekcióban Turós Balázs Hallgató (ami kesergő éneket jelent a roma kultúrában) című felvételei kiszolgáltatott, lebegő állapotot jelenítenek meg. Az alkotót a társadalomban kialakult szakadékok érdeklik, az, ahogy a törésvonalak mentén érezhető távolság semmivé válik olyan alapvető érzések tekintetében. Lecsupaszított, póz nélküli portréin átsüt az élet illékonysága. Képei azt az állapotot tükrözik, amelyben társadalmi szinttől függetlenül mindenki azonossá válik, hiszen az elmúlással szembeni kiszolgáltatottságunkban azonosak vagyunk.
Az erős, lesújtó témák közül kiemelkedik Bielik István Az utolsó mesélők című képsorozata, amely Gulag-túlélőket örökít meg. A kényszermunkatáborokból hazatértek közül már csak néhányan vannak életben, ezért az alkotó nagy felelősségnek tartja bemutatásukat: fontos, hogy történeteik ne tűnjenek el a történelem süllyesztőjében, hanem emlékeztetőül szolgáljanak, hogy ehhez hasonló borzalmak ne fordulhassanak elő többé. Szép és érzékeny portrékon keresztül pillanthatunk be mások mellett a kilencvenhárom éves Berghoffer Róbert és a kilencvennégy éves Rajzer György életterébe – mindketten három-három évet töltöttek a Gulagon.
Idén is tízen kaptak fotóművészeti ösztöndíjat
2019-ben az egy évig havi 200 ezer forinttal járó Pécsi József Ösztöndíjat Geibl Kata, Guba Ilka, Zagyvai Sára nyerték el elsőre, Ficsór Zsolt, Polgár András, Standovár Júlia és Turós Balázs már második támogatási időszakukat élvezhetik, harmadévesként pedig Bielik István, Koleszár Adél és Máté Balázs kapta meg a szakmai zsűri támogatását. A hétfői eredményhirdetésen a Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. (MANK) ügyvezető igazgatója, Tardy-Molnár Anna hangsúlyozta: minél több megjelenési lehetőséggel is igyekeznek segíteni a nyerteseket. (SK)