Kultúra
Felkerülhet Budapest a divatvilág térképére
Szlovák, cseh és magyar győztes az idei Gombold újra! döntőben – Magyar tervezők a külföldi kifutókon

Első alkalommal Mercedes-Benz Fashion Week Central Europe néven rendezte meg közép-európai divatseregszemléjét a Design Terminál a Várkert Bazárban. A fiatal tervezőgeneráció számára a program részét képező Gombold Újra! Közép-Európa-pályázatot idén ötödik alkalommal hirdette meg a Design Terminál. A pályázat tavaly lépett nemzetközi szintre, az idei év legfontosabb újdonsága, hogy már hat ország tehetségei pályázhattak, a visegrádi négyek országai mellett Szerbiával és Horvátországgal bővült a résztvevők száma.
A Design Terminál célja a fiatal vállalkozások támogatása, több sikeres projekt közül az egyik legkiemelkedőbb a Gombold újra! ruhatervező versenyből kinövő divathét, amely a régió tehetséges tervezőit tömöríti. A tervezők nemcsak egy nemzetközi divathéten mutatkozhatnak be, hanem szakmai hátteret is biztosít számukra a szervezet, amelynek segítségével tudatosan építkezhetnek nemzetközi szinten. A pályázaton nyerhető díjak is a vállalkozásösztönzést segítik. A győztesek egy tízezer euró értékű csomagot kapnak öltözék- és kiegészítő kategóriában egyaránt, amelyek különböző szakmai szolgáltatásokat tartalmaznak.
„A tervezőnek elsősorban befektetőre van szüksége, akinek segítségével szakmai stábot tud maga köré építeni. Ő így csak a kreatív folyamatokra koncentrálhat. Előny, ha megfelelő az üzleti terve, tudatosan összpontosít a nemzetközi eladásra, rendelkezik online értékesítési felülettel és jelen van a külföldi eseményeken. Emellett fontos a szakmai kapcsolati háló építése is” – foglalta össze lapunknak a prioritásokat Borókai Fanni, a rendezvény projektvezetője.
Az első Mercedes-Benz Fashion Week jelenléte azért mérföldkő a hazai divatiparban, mert egy nemzetközi rendszerben kapott helyett most Budapest és vele együtt a régiós tervezők. Ennek köszönhetően bekerültünk a nemzetközi divathetek naptárába. A hazai esemény potenciális célponttá vált a külföldi szakemberek számára, és ez a körülmény felgyorsíthatja a részt vevő márkák előrelépését. Érdekesség, hogy a német autógyár húsz éve szponzorál divatheteket több mint ötven országban.
Borókai Fanni kiemelte, hogy a kreatívipari vállalkozásösztönző programok és szolgáltatások nem jellemzők itthon. „A Gombold újra! pályázat kifejezetten a pályakezdő tervezőknek szól. Célja a vállalkozásösztönzés, hogy ne csak kreatív szakemberként bizonyítsanak a tervezők, hanem rendelkezzenek azokkal a kompetenciákkal, amelyekkel egy saját céget tudnak majd vezetni. A tízezer euró értékű fődíjunk is ezt segíti” – összegezte. Előrelépés a hazai divatszakma szempontjából, hogy egyre több hazai tervezőt fedezhet fel a közönség külföldi fashion weekek programjában. A USE unused a januári berlini divathéten mutatta be a kollekcióját, Dora Abodinak most volt bemutatója a Milano Fashion Weeken, NAPSVGAR pedig visszajáró tervezője a hasonló londoni rendezvénynek. Egyre nagyobb és hangosabb sikereket érnek el, ami számunkra is óriási örömöt és büszkeséget jelent. A visszajelzések alapján izgalmas színfoltjai a hazai tervezők a nemzetközi palettának, ami az eltérő kulturális háttérnek köszönhető.
A hazai divatiparban van egy tervezői közösség, amelynek tagjai egy generációba tartoznak, egyszerre indultak el a pályájukon, ezért ők összetartók is. A folyamat egy szerencsés kommunikációs robbanással járt a sajtóban. Nekik köszönhetően nagy figyelem irányult a hazai divattervezőkre. Ebbe a generációba tartozik Nanushka, a USE unused, Je Suis Belle és Anh Tuan. „Ennek ellenére folyamatos áramlás van a szakmában, és csak tehetség és rátermettség kérdése, hogy ki tud kitűnni. Például a The FOUR tervezői trió évekkel ezelőtt a Gombold újrában! tűnt fel. A Design Terminál első mentorprogramjában is kiemelkedően sikeresen végeztek, és a hétvégi Mercedes-Benz Fashion Central Europe programjában láthatók lesznek a kifutón” – hangsúlyozta a projektvezető.
A Design Terminál hosszú ideje együttműködik a Magyar Ökumenikus Segélyszervezettel, az idén is a teljes bevételt felajánlják a szervezet számára.