Kultúra
Falfestés, beszélgetésindító témák – Fesztivállázban a főváros
Interjú Szederkényi Zitával
Első alkalommal rendezték meg a fesztivált. Honnan jött a gondolat az esemény megszervezéséhez?
Szederkényi Zita
Magyarországon a fesztiválkultúra dinamikusan növekszik. Egyre több és rendkívül változatos tematikájú fesztiválok kerülnek megszervezésre az ország minden pontján. A klasszikus zenei fesztiváloktól kezdve a művészeti vagy tematikus fesztiválokig mindenki megtalálhatja az érdeklődési körének megfelelőt. A Heineken Hungária az itthoni jelentős fesztiválok több, mint hetven százalékát támogatja, ebből is látható, hogy a vállalat számára kiemelten fontos a helyi kultúra. A Színes Város Strongbow Budapest éppen az egyediségével ki tud emelkedni a fesztiválok nagyon változatos forgatagából. Egyedi, mert megszólítja a közösségeket, hogy szebb, színesebb várost hozzunk létre közösen, slam rappereket hív meg, hogy beszélgetéseket generáljon, és az egy hónap során számos zenei programot is kínál az érdeklődőknek. A Strongbow pedig fellép az olyan kezdeményezések mellett, amelyek innovatívak, egyediek, és összehozzák az embereket. A Színes Város egy nagyszerű kreatív rendezvény- és programsorozat, és büszkék vagyunk, hogy a részesei lehetünk.
A fesztivál keretében a város több üresen álló tűzfalát is művészi alkotásokkal díszítik. Miért pont ezen megnyilvánulási formájára gondoltak a művészetnek a program megtervezése közben?
Képgyűjtemény
Fotó: Hegedűs Róbert
Számunkra fontos volt, hogy olyan témákat válasszunk, amik beszélgetések kiindulópontjai lehetnek. A falak témája egy-egy ellentétpár, ami alapján az arra járók elgondolkozhatnak, kifejthetik a véleményüket. Ilyen például a város vagy természet, ami az egyik kedvenc témám, hiszen nagyon illik Budapesthez. Annak ellenére, hogy egy nagyvárosról beszélünk, az itt élők, fiatalok és idősebbek, ösztönösen és nagyon gyorsan rátalálnak azokra a zöldterületekre a városban, amik a természetet hozzák vissza az életükbe. A beszélgetésindító témák mellett szem előtt tartottuk, hogy a budapestieknek is nyújtsunk valamit, aminek örülnek, ezért környezetüket, élőhelyüket szerettük volna színesebbé, otthonosabbá tenni. Az omladozó vakolatú, csupasz tűzfalak – bár szükségesek – a várost elcsúfítják, pont ezért kézenfekvő választásnak bizonyultak. Méretükből és elhelyezkedésükből adódóan megfelelő teret adtak a művészek kibontakozásának, és nagyszerű alkotások születtek.
Mennyi tűzfalat festettek meg idáig, és milyen főbb témákat dolgoztak fel alkotásaikban a művészek?
Tizenkét tűzfalra készül alkotás az egy hónap alatt, ezeket folyamatosan leplezzük le. Többségük a belvárosban található. A Strongbow négy tűzfalat és ezzel együtt témát fogadott örökbe: Pest vagy Buda, Budapest vagy más nagyváros, napfelkelte vagy naplemente, illetve nagyváros vagy természet. A falakon húsz magyar és külföldi művész dolgozott, hogy közösen még színesebbé tegyük a várost. Érdemes tisztázni, hogy nem falfirkákról van szó, hanem művészeti alkotásokról. A graffiti szónak ma itthon erős negatív konnotációja van, és a rongálással függ össze. A megfestett tűzfalaknak azonban éppen ellentétes a céljuk: a művészeti falfestés vagy utcai művészet a városlakókat és az arra járókat szólítja meg. Örülünk, hogy olyan tehetséges művészeket támogathatunk, akik szívesen megmutatják a világnak, mindenkinek szóló alkotásaikat. A pályamunkákból a Színes Város művészeti kurátora és egy zsűri választotta ki, hogy melyek kerülhetnek ki Budapest utcáira.
Kiket kívánnak megszólítani programjukkal és milyen társadalmi hatást várnak mindettől?
Amellett, hogy a várost szebbé és otthonosabbá tegyük, számomra a program egyik legfontosabb célja, hogy beszélgetéseket generáljon, és összehozza az embereket. Mint ilyen, mindenkit megszólít, aki egy kicsit is nyitott szemmel jár Budapest utcáin. Hiszek benne, hogy az alkotások gondolatébresztők, és baráti, családi összejöveteleken kellemes, izgalmas témák lehetnek. Az első fal leleplezésére rendezett sajtótájékoztatóra meghívtunk ismert embereket, hogy mondják el, hogy az adott felvetett témában ők melyik álláspontot képviselik. Öröm volt hallani, hogy Iszak Eszter milyen lelkesen érvelt Pest mellett, vagy hogy Kolovratnik Krisztián mennyire elkötelezett Budapest mellett más metropolisokkal szemben.
Miért tartják fontosnak, hogy ilyen programok megvalósulását segítsék?
A Heineken Hungária – elődeit is ideértve – jövőre lesz százhúsz éve, hogy jelen van Magyarországon és az ország egyik legnagyobb sörgyártója lett. Nem csak hosszú távra rendezkedtünk be, de részesei vagyunk a sörgyárainknak otthont adó közösségeknek is. Célunk, hogy értéket teremtsünk az emberek számára. Évek óta egyre több olyan programot és kezdeményezést támogatunk, amely pozitív hatással van a szűkebb és tágabb környezetünkre. Úgy gondoljuk, hogy csak akkor lehetünk mi is sikeresek, ha a közösség, amelyben működünk, szintén sikeres, így számos közös érdek és cél köt össze bennünket.