Kultúra

Egy kisebb fesztivál a kortárs keményzenéből

A metalcore sztárjai a Budapest Parkban

Ahogyan a kétezres évek elején a kaliforniai pop-punk egy egész generáció életérzését határozta meg, úgy jelenleg a metalcore tölt be hasonló funkciót a jelenlegi tizen- és huszonéves korosztály számára – június 17-én a műfaj egyik legnagyobb sztárjának számító angol Asking Alexandria mellett a szintén brit Bury Tomorrow és az amerikai Motionless In White darálja a húrokat a Budapest Parkban, de az említettek mellett fellép a nu-metalt hip-hoppal vegyítő, tavaly már a fővárosban teltházas koncerttel bizonyított Hollywood Undead is. 

Éppen húsz éve rendezték meg először az egész Amerikát átszelő Warped Tourt, a fesztiválsorozat történelme pedig igazi korlenyomata a tengerentúlon formálódó mainstream gitárzenei trendeknek. Míg a kilencvenes évek elején a fellépők között elsősorban a punk-zenekarok domináltak, úgy a későbbiekben egyre populárisabb együttesek találkozópontja lett, az utóbbi években pedig a dallamos metalcore-bandák váltják egymást a színpadokon. A műfaj a térségünkben is roppant népszerű, a hazai helyzet azonban össze sem hasonlítható a nyugatabbi állapotokkal, a Budapest Park június 17-ei rendezvénye már csak ezért is igazi kuriózum – ilyen komoly merítéssel nem csupán Magyarországon, de úgy általában véve Közép- és Kelet-Európában is ritkán találkozni.

A már a délutáni órákban elkezdődő programsorozatot a Bury Tomorrow nyitja: a 2006-ban alakult együttes az elmúlt években került fel a brit szcéna térképére, a dallamos és néhol kifejezetten érzelmes gitár- és énektémákat keményebb riffekkel váltogató csapat már a debütáló lemezük megjelenését követően a műfaj olyan sztárjaival turnézhatott együtt, mint az Of Mice and Men, a Sleeping With Sirens, a Pierce the Veil vagy az este szintén fellépő Asking Alexandria, a második korongjuk pedig már a független amerikai kiadó, a Artery Recordings alatt jött ki tovább növelve a népszerűségüket. Az egyik legnagyobb angol rockzenei magazin, a Kerrang gáláján a Bury Tomorrowt az év újonc bandájának is jelölték tavaly.

Az amerikai Motionless In White szintén friss névnek számít a piacon, az együttes azonban már csupán megjelenésével is hamar feltűnést keltett: a csapat mind sminkek, mind egyéb látványelemek tekintetében Marilyn Manson világára hajaz, zeneileg és énekstílus tekintetében szintén a szebb napokat látott rocksztárt idézi – azonban annak stílusát a mai trendek szerint hangszerelte újra, az eredmény pedig egyszerre könnyebben befogadható és dallamosabb a tiszta vokáloknak köszönhetően, ugyanakkor súlyosabb is a keményebb gitártémák által. Lehet őket vádolni az importált ötletek miatt, azonban a dinamikus, erőtől duzzadó dalaik és szórakoztató előadásmódjuk miatt mégis nehéz rájuk haragudni, ráadásul – ha a meglepően jóra sikerült új lemezét nem számítjuk – a kilencvenes évek ikonikus alakja már több mint tíz éve árnyéka önmagának, tehát ha úgy vesszük, a Motionless In White mostanában sokkal jobb Manson lemezeket ír, mint maga Manson.

Idő kérdése, hogy a rosszindulatú kritikusok mikor nevezik ki a Hollywood Undead-et az új Prodigy-nek, hiszen a tavaly az Akvárium Klubban már telt házas koncerttel bizonyított együttes a nyár folyamán nem csupán a Budapest Parkban, de a Sziget Fesztiválon is fellép, egy zenekarnak sokszor csak egyszer kell eljutnia Magyarországra ahhoz, hogy utána visszatérő vendéggé váljon. Az amerikai formáció egyébként kissé kilóg a koncertsorozatból, hiszen metalcore elemek helyett sokkal inkább nu-metalból, hip-hopból és számtalan más stílusból építkezik, az élő előadásaikon is simán megfér náluk egymás után egy rap-központú dal, egy Johnny Cash feldolgozás, egy tempósabb modern rock-szám és egy elektronikus zenei elemekkel operáló kevésbé fajsúlyos nóta. Ez a változatosság azonban nem okoz káoszt, a maszkokat viselő csapat a számtalan irányzatot koherens egésszé kovácsolja össze, mindezt jól illusztrálja az év elején megjelent és az aktuális turnénak apropót adó Day Of The Dead című albumuk is.

Az este főfellépője a felhozatal legfrissebb zenekara, a 2008-ban alakult Asking Alexandria, azonban annak ellenére, hogy a brit együttes alig több mint fél évtizede van porondon, ez a rövid idő annál intenzívebben zajlott. Már 2009-es debütáló lemezükkel, a Stand Up And Screammel komoly rajongótábort szereztek a mainstream médián innen és túl, a közönségük pedig évről évre nőtt, a Bring Me The Horizon és az A Day To Remember mellett a frissen divatba jött műfaj legnagyobb nevévé váltak. A sikerüket egyedül Danny Worsnop énekes akadályozta újra és újra állandó drog- és alkoholproblémáival, volt, hogy majdnem becsődült miatta az egész zenekar, ráadásul – mint Ben Bruce gitáros a napokban egy interjúban elmondta – az egykori frontember nem is igazán szerette sem a rajongóikat, sem a keményebb gitár és énektémákat, idén év elején magára is hagyta az együttest, hogy pályáját a jóval lágyabb hangvételű We Are Harlot nevű bandában folytassa. Mindez azonban nem a véget, hanem egy új kezdetet jelent az Asking Alexandria életében, akik az ukrán Denis Stoff énekessel az élen folytatják pályafutásukat, aki a napokban bemutatott I Won't Give In című új dal hallatán igencsak jó választásnak bizonyult – a zenekar első budapesti koncertje mindössze a tizedik fellépésük lesz az új felállásban, tehát nem csak számunkra jelent majd friss élményt az este.