Kultúra

Bizonytalanná vált a Golgota jövője

Pákh Imre műgyűjtő egy új, mindkét félnek elfogadható szakértőt javasol – A jegybank szerint megfelelő értékbecslés történt

Befejezte a tárgyalást a Magyar Nemzeti Bankkal, újbóli találkozásnak akkor látja értelmét, ha mindkét fél által elfogadott értékbecslő véleményét veszik alapul – mondta lapunknak Pákh Imre műgyűjtő, akitől a jegybank megvásárolná Munkácsy Mihály trilógiájának Golgota című képét. Egy galéria vezetőjét is megkérdeztük arról, szerinte van-e értelme arról beszélni, hogy a Krisztus-trilógia csak együtt értékes-e.

golg
A Krisztus Pilátus előtt (balra), az Ecce Homo (középen) és a Golgota. Utóbbiról az állam által megbízott három igazságügyi szakértő mondott véleményt, de ezt a tulajdonos nem fogadja el (Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)

Egyelőre nem sikerült megállapodnia Munkácsy Mihály Krisztus-trilógiájának egyetlen magántulajdonban lévő darabjáról, a Golgotáról a Magyar Nemzeti Banknak (MNB) a tulajdonossal, Pákh Imrével. Amint azt lapunk is megírta, a jegybank Értéktár programjának részeként legfeljebb hatmillió dollárt adna a Golgotáért, Pákh Imre azonban kilencmillió dollárt kér a híres Munkácsy Mihály-képért. Gerhardt Ferenc, az MNB alelnöke tegnap a köztelevízióban azt mondta, hogy a jogszabályoknak megfelelően a Debrecenben most is megtekinthető képért az MNB csak annyit adhat, amennyit az állam a szakértők véleménye alapján meghatároz.

A kormányrendelet szerint három igazságügyi műtárgybecsüsnek kell értékelést készítenie a műtárgyról, jelen esetben az illetékes Szépművészeti Múzeum felállított egy hármas bizottságot, amely kijelölte a három szakértőt – mutatott rá az alelnök.

Érdeklődésünkre Pákh Imre elmondta, hogy véleménye szerint nem az államnak vagy kormányrendeletnek kell egy kép értékét meghatároznia, hanem egy festmény annyit ér, amennyit a piac ad érte. „A képért egy orosz vevő tízmillió dollárt hajlandó fizetni, ezt az ajánlatot továbbítottam a Magyar Nemzeti Banknak” – tette hozzá.

Gerhardt Ferenc korábbi nyilatkozatában arról is szólt, hogy a trilógia másik darabját, a Krisztus Pilátus előtt című képet 5,7 millió dollárért vették meg nemrég Kanadából, ez volt a piaci ára. Pákh Imre most azonban azt mondja, az összevetést hibásnak tartja, hiszen az említett képet annak idején tulajdonosa ajándékba kapta, ő pedig 2003-ban magas áron, egy amerikai vevőt túllicitálva jutott a festményhez, azért, hogy a trilógia együtt maradhasson és Magyarországon legyen kiállítva. „Ezt továbbra is fontosnak tartom. Két éve egyébként már megegyeztem a magyar állammal kilencmillió dollárról, de ismeretlen okok miatt mégsem jött létre az üzlet” – tette hozzá. Tájékoztatása szerint két tárgyalása volt eddig az MNB képviselőjével, és a találkozások alkalmával megmutatta neki a nemzetközi becsüsök szakvéleményét a festményről, ő ellenben nem látott semmit azokból az értékbecslésekből, amelyeket a bank végeztetett el. Hangsúlyozta: a maga részéről befejezte a tárgyalást a Magyar Nemzeti Bankkal, újbóli találkozásnak akkor látja értelmét, ha mindkét fél által elfogadott értékbecslő véleményét veszik alapul, ha közösen találnak független szakértőt.

Megkérdeztük Pintér Pétert, a Pintér Aukciósház és Galéria vezetőjét a tárgyalásról, aki hangsúlyozta, hogy külön kell választani a kérdés eszmei és üzleti részét. „Lehet arról beszélni, hogy a három kép együtt értékes, és ezzel csökken a Golgota értéke, de éppen azért, mert egy kép hiányzik az állami tulajdonból, nincs értelme értékcsökkenésről beszélni, hiszen ettől többet is érhet az alkotás. Azt gondolom, és bízom benne, hogy meg fognak állapodni a felek” – tette hozzá.