Kultúra
Barokk opera a film noir világába téve
Purcell műve, A tündérkirálynő negyvenes évekbeli történetté formálva lesz látható az Operaházban

Élő dzsesszbetétszámokkal, az 1940-es évek filmvilágát idéző képi megvalósítással és fiatal operaénekesekkel mutatja be Purcell A tündérkirálynő című művét a Magyar Állami Operaház pénteken. A tegnapi beharangozó sajtótájékoztatón a távirati iroda tudósítása szerint Ókovács Szilveszter főigazgató emlékeztetett arra, hogy az elmúlt öt évadban mindig barokk művel zártak, francia, itáliai és német mesterek után a választás ezúttal az angol barokkra és Henry Purcell zenéjére esett, a Shakespeare-évad tematikájához is illeszkedve. Ugyanis, mint azt Almási-Tóth András rendező elmondta, ez a mű eredetileg egy semi opera, Shakespeare Szentivánéji álom című előadásához készült zeneszámok sora, nem adnak ki önálló történetet, csak a prózai művel együtt nyernek igazi értelmet. Mivel úgy döntöttek, hogy komédia nélkül, csak a muzsikát adják elő, szükséges volt egy történetet írni. Az 1940-es években játszódó éjszakai világot idéznek meg a film noir stílusában: egy város erdejében játszódik a dráma, amelynek lakói elvesznek a magányban. A középpontban a szerencsétlen házasságából menekülő, önmagát, saját boldogságát szeretőkben kereső nő áll, amelyet Baráth Emőke alakít ebben a furcsa, magányról, bűnről, szerelemről szóló történetben – mutatott rá Almási-Tóth András. Mindehhez viszont nem illettek volna a Purcell korában szokásos táncbetétek, ezért felkérték Fekete-Kovács Kornélt és művésztársait, akik klasszikus dzsessz-számokat alkottak Purcell-zenemotívumok alapján. Az előadás kialakításában a kezdetektől együtt dolgoznak Benjamin Bayl ausztrál karmesterrel. A díszleteket tervező Sebastian Hannak arról beszélt, hogy forgószínpad segítségével változtatják a tereket, a kosztümök – Lisztopád Krisztina alkotásai –, a világítás, a bútorok-tárgyak mind a film noir világát idézik, a központi tér a bár, ahol a Fekete-Kovács Kvintett játszik. A főszereplőt körülvevő férfiakat Fried Péter, Daragó Zoltán, Rab Gyula, Szappanos Tibor és vendégművészként a firenzei születésű basszbariton, Gianluca Margheri alakítja.