Kultúra

„Azt hittük, hogy a fal örökké állni fog”

Klaus Maeck: Nagyon ritka az a művész, aki csak az alkotásért él, és nem azért, hogy hamar híres legyen

Klaus Maeck, akinek nevéhez fűződik az első punk lemezbolt Hamburgban, és az új német könnyűzene világforgalmazásával is foglalkozott, filmet készített a nyolcvanas évek Nyugat-Berlinjének zenei közegéről. A magyar közönség az idei Szemrevaló Filmfesztiválon ismerhette meg a B-Movie című munkáját: lapunknak elmondta, inspiráló közeg volt akkoriban a körülzárt város, ahol magáért a művészeti kifejezésért dolgoztak az alkotók, nem pedig a pénzért.

Klaus Maeck 20151112
Klaus Maeck (Forrás: maeck.cultd.net)

– A B-Movie egy olyan korba kalauzolja a nézőt, amely a maga nemében forradalmat indított el a német zenében. Mennyire érezhető még a nyolcvanas évek hatása ön szerint?

– Az elektronikus zene az évtized végén vált népszerűvé, ebből nőtte ki magát például a techno. A film főszereplője, Mark Reeder is a német elektronikus zene miatt érkezett Berlinbe, amely már a hetvenes években elindult a maga útján. A nyolcvanas években a bandák megpróbálták az angol, amerikai stílust utánozni agresszivitással, hangoskodással, míg aztán néhány úttörő megtalálta a hangját és németül kezdett el énekelni.

– Miért volt ez jelentős váltás?

– Akkoriban úgy gondolták, hogy egyrészt a zene nyelve az angol, másrészt a németet nehéz kiénekelni, ezért nem alkalmas arra, hogy népszerű dalokat írjanak rá. Hirtelen mégis rádöbbentünk, hogy lehetséges németül is sikert elérni az ilyen műfajokban. De a zeneipart is megváltoztatták a felfedezett lehetőségek, független kiadók alakultak, és mára ez a szcéna igen kiterjedtté vált.

– A német újraegyesítés után miképp alakult át ez a közeg?

– A punk zene aranykora elmúlt, az elektronikus zenének pedig számtalan alkategóriája született, és ma már amerikai alkotók is érkeznek Németországba. A kezdetekkor sokkal nagyobbnak tűnt a folyamat, mint amilyen valójában volt: mintegy tíz igazán fontos együttes működött, néhány száz fős rajongói körrel. A techno térhódításával a tömeg egyre nagyobbá vált. Ha eladtak a zenészek ezer lemezt, akkor boldogok voltak. Igaz, ma ötszázat adnak el, de az internetnek köszönhetően legalább az egész világon elérhetik a közönségüket.

– Honnan szerezték be a filmben felhasznált archív felvételeket, és milyen alapon válogatták be őket?

– Rendelkezésünkre állt némi saját gyűjtés, emellett azt is elhatároztuk, nem akarunk interjúfilmet arról, hogy ma már idős emberek elmondják, milyen érdekesek voltak a régi idők. A fia­talokat úgy szeretnénk megszólítani, hogy megmutatjuk, milyen volt a hangzás, az életérzés, a korszak. Televíziós archívumokba is ellátogattunk, a brit televízió például készített egy riportot a berlini életről, Mark Reeder pedig nyilatkozott ebben. Innen jött az ötlet, hogy az ő személyén keresztül induljunk el. Jó alanynak tartottuk, mert nem egy német mondja el, hogy milyen nagyszerű volt minden, hanem egy külföldi, aki némi távolsággal és iróniával szemlélte a környezetét.

– Berlin a kortárs művészet egyik fellegvára, de a megosztottság idején mennyivel volt nyitottabb vagy zártabb a közösség, mint ma?

– A nyitottságot a művészek kényszerítették ki: Nyugat-Berlin egy sziget volt Kelet-Németországban, fallal elválasztva a világtól. Ez a környezet motiválta az alkotókat arra, hogy felfedezzék, hogyan képesek mégis átlépni a határokat a művészet területén. Több kreatív fiatal gyűlt itt össze, mint más városokban: színészek, zenészek, festők találtak Berlinben inspiráló környezetet, erre jó példa Nick Cave, aki Ausztráliát hagyta ott és alapított egy új bandát itt.

– Hiányzik ön szerint valami a mából, ami akkor még megvolt?

– Példaértékű, ahogyan a nyolcvanas években magáért a művészetért, a kreatív lehetőségek felfedezéséért választották az alkotást a fiatalok. Nem gondolt senki ennek piaci értékére, nem az számított, hogy ebből megéljenek, csak a pillanatnak éltek az alkotók, és tenni akartak valamit. Ugyanakkor más idők voltak, nem lehet ezt igazán összehasonlítani. A másik érdekesség: akkoriban mi nem gondoltuk, hogy ennek az egésznek nagy jövője lesz. Sötét volt, a hidegháború pedig még tartott, azt hittük, hogy a fal örökké állni fog. Napjainkban már nagyon ritka az a művész, aki pusztán az alkotásért él, és nem az köti le, hogyan lehetne minél rövidebb időn belül híres. Becsülöm a nyolcvanas években, hogy volt kedv és idő kísérletezni. Ezt hiányolom a mai zenében.