Kultúra

Átértékelik a cirkusz jelentőségét

Fekete Péter miniszteri biztos a háttérbe szorult művészeti ág reformján dolgozik, minél többekhez eljuttatnák a produkciókat

Eddig miniszteri biztosként irányította a cirkuszművészet reform­jait érintő előkészületeket Fekete Péter, a közelmúltban pedig támogatást kapott a kabinettől, hogy benyújtsa pályázatát a Magyar Cirkusz és Varieté Nonprofit Kft. vezetői tisztségére.

Fekete Péter 20150728
Fekete Péter: A Fővárosi Nagycirkusz pozíciója a Zeneakadémiáéhoz vagy a Nemzeti Színházéhoz hasonlítható (Fotó: Urbán Ádám)

Ezzel párhuzamosan a békéscsabai Jókai Színház igazgatói posztjáról történő lemondását a teátrum rendkívüli közgyűlésen fogadta el, tekintettel arra, hogy a jogszabályi háttér nem teszi lehetővé a két tisztség egyidejű betöltését.

– Mit neked cirkusz címmel indítottak útjára a közelmúltban egy mindenkihez szólni kívánó beszélgetéssorozatot. Miért tartja fontosnak a kormányzat a cirkuszművészet megújítását?

– Az előadó-művészeti ágak közül a cirkusz az, amely leginkább háttérbe szorult az elmúlt időszakban. Ennek részben oka az is, hogy bár van egy jelentős közönségbázis, amely nagyon kedveli, de létezik egy szintén széles társadalmi réteg, amelyet nem tud megszólítani. Maga a tény, hogy színházból kért fel miniszteri biztost a kormányzat, jó hír – azt jelenti ugyanis, hogy a cirkuszművészeti ág helyét a kultúra területén állapíthatjuk meg, és nem a szórakoztatóipar részeként kell rá tekintenünk.

– Miért fontos ez a szemléletmód?

– Eljött az idő, hogy kimondva is társadalmi hasznosságot láthassunk a cirkuszban. Jelenleg azon dolgozunk, hogy megfogalmazhassuk azt az üzenetet, amelyet a cirkuszművészet magában hordozni képes. Elemzéseken, beszélgetéseken keresztül vizsgáljuk, hogyan fér meg egymás mellett a klasszikus és a modern cirkusz, az artistaképzés és a street art csoportok tevékenysége. A cirkuszművészet képviselői nagyon kreatívak, együttműködésükre, tudásukra szükség van ahhoz, hogy ezt a négyest összehangolhassuk. Végső célunk, hogy ha a kormányzat új cirkusz megépítése mellett dönt, az olyan intézmény lehessen, ahol a magas színvonalú cirkuszművészet összes irányzata otthon érezheti magát.

– Magyarországon a Fővárosi Nagycirkusz tekinthető a cirkuszművészet otthonának. Státusát tekintve hová sorolhatjuk ezt az intézményt?

– A Fővárosi Nagycirkusz pozíció­ja itthon a Zeneakadémiáéhoz vagy a Nemzeti Színházéhoz hasonlítható. Emellett azonban hangsúlyoznunk szükséges, hogy nemzetközi viszonylatban is ritkaságnak számít: Közép-Európában nincs másik hasonló kőcirkusz – a legközelebbi hasonló Münchenben és Bukarestben működik, ezért a budapesti kiemelt helyzettel bír földrajzi szempontból is. Jól ki kell használnunk az ebben rejlő lehetőségeket.

– Várható a Városligetben álló épület felújítása?

– A Nagycirkusznak otthont adó helyszín negyven éve nem esett át semmiféle átalakításon, rendkívül lerobbant, elhanyagolt állapotban van, működtetése nagyon gazdaságtalan és nehézkes. Túlságosan kis helyen kell megoldani a szállítást, mozgatást, a kiszolgáláshoz szükséges parkolóhelyek sem állnak rendelkezésre. Logikusnak tűnik lebontani az egész épületet, majd újat építeni napjaink igényeinek megfelelően. A területet át kellene engedni a Fővárosi Állatkertnek, hiszen komoly területi igénye van a fejlesztéséből következően.

– Az új cirkuszépület koncepcióját mennyire érinti a Liget-projekt?

– A Városliget rendbetételének része lehet, hiszen a megújult park tartalmi megtöltéséhez remekül hozzájárulhat a cirkusz. Ezen túlmenően azonban nincs összefüggés, ugyanis a Liget-projekt megvalósulásától nem függhet a cirkusz jövője.

– Hogyan látja a cirkuszművészet utánpótlási helyzetét?

– Az Artistaképző valamikor a Színművészeti Főiskolával vagy a balettintézettel egyenrangú intézmény volt, mára inkább csak a tradíciók élnek. Jelenleg nagyon komolyan kell dolgoznunk azon, hogy felzárkóztassuk a fiatalok képzését.

– Milyen koncepcióban gondolkodik a cirkuszművészet újrapozicionálását illetően?

– Először szükséges átértékelni és újrafogalmazni a cirkuszművészet társadalmi üzenetét – viták, beszélgetések sorozatával kell megtalálni, hogy mely társadalmi réteg számára mit jelent a cirkusz. Kutatjuk, hogy láthatnak-e üzenetet abban, hogy az erős ember legalul áll, a kicsi pedig fent – minden embernek megvan a helye egy artist számban, amint a társadalomban is. Szeretnénk a cirkuszi szimbólumokat jól használni a mindennapjaink megélésére és megértésére. A második lépés a széles nyilvánosság felé történő nyitás: szeretnénk létrehozni egy adatbázist, és már elindítottuk a Mit neked cirkusz beszélgetéssorozatot, amelyen a rokonszakmák, társművészetek képviselői is részt vesznek. Mindeközben pedig eldől, hogy milyen területen és mekkorát álmodhatunk. Kiderül, hogy valóban tudunk-e építeni egy olyan központot, ahol mindennek helye van. Jelenleg csak egy előadótérrel rendelkezünk, de távlati terveinkben egy olyan intézmény szerepel, amely egyszerre képes kutatóhelyként, múzeumként, oktatási központként szolgálni élő, mindig pezsgő agórával. Ahol napi szinten találkozhatnak, alkothatnak az emberek.

– Mikorra várhatók az első eredmények?

– Jelenlegi tudásunkkal ez egy három-négy éves program, azonban a folyamat előrehaladásával már hamarabb is változások várhatók. A munka során szeretnénk megszólítani a klasszikus vonalat képviselő artistákat és a modern művészetben gondolkozó fiatalokat is – mindenki érezze úgy, hogy ez az ügy róla szól.

– A békéscsabai Jókai Színház eddigi igazgatójaként jelentős újító tevékenységével komoly hazai és nemzetközi sikereket ért el. Hogyan alakul a teátrum jövőbeli sorsa?

– A törvény nem teszi lehetővé, hogy egy személyben két intézményt vezessek, ezért arra kértem a testületet, hogy járuljanak hozzá a személyi átalakuláshoz. Ez a körülmény azonban kizárólag az én pozíciómat érinti, azaz mindenki más marad a helyén. Megbízott igazgatóként augusztus 1-jétől az eddigi igazgatóhelyettes, Seregi Zoltán veszi át a tisztséget, aki azonban – bízom benne – később kinevezett igazgatóként is folytatja a munkát. Mellette tanácsadóként igyekszem minden energiámmal támogatni a színház működését.