Kultúra

Akrobatikus varázslatok a levegőben

Az egyensúlyba vetett hitet és annak erejét tálalja a Balance, a Fővárosi Nagycirkusz nemrég bemutatott legújabb produkciója

Első új produkcióját mutatta be a Fővárosi Nagycirkusz azóta, hogy Fekete Péter a Magyar Cirkusz és Varieté Nonprofit Kft. vezetőjeként felkarolta az intézmény és a hazai cirkuszágazat fejlesztésének ügyét.

Fővárosi Nagycirkusz 20151028
Természetfeletti önfegyelmet igénylő egyensúlygyakorlatok (Fotó: Urban Adam)

Magyarország eddig is legendás előadásokat és művészeket vonultatott fel a szakmában, a hagyományt pedig kiemelkedő színvonalú produkcióval folytatja a fővárosi intézmény Balance című előadásával.

A december 31-ig látható, egyensúlyt előtérbe állító előadás számos nemzetközi szuperprodukciót vonultat fel olyan módon, hogy az aránylag egyszerűbb szólószámok is emlékezetes egyéni teljesítményekre hívják fel a közönség figyelmét, maradandó élményt adva a látogatóknak. Az első felvonás legjobban sikerült egyik száma Kimberly Lester portugáliai lábzsonglőr fellépése, aki a keleties zenei és látványvilágot rendkívül ügyesen és ízlésesen képes ötvözni a textilanyagokkal és labdákkal való játékkal. Természetesen összetettségét tekintve egy egészen más kategóriába esik az előadás nyitó- és zárószáma, amely a moszkvai Idol fesztivál Arany Közönségdíját elnyerő Gerling csoport magasdrót- és halálkerék-produkciója. A felütés nem is lehetne hatásosabb: a kolumbiai formáció tagjai amint felkerülnek a drótkötélre, dinamizmussal, precizitással és a gravitáció erejét meghazudtoló mozgásvilággal lepik meg a közönséget. Ha valaki szeretné átélni azt a különlegesen megragadó hangulatot, amikor egy zsúfolásig telt nézőtér egy emberként fojtja vissza a lélegzetét, szisszen fel, kapja a szája elé vagy szorítja izgatottan ökölbe a kezét, annak ezeket a számokat mindenképpen látnia kell.

A halálkerékszám külön elemzést érdemelne, hiszen a koreográfiában sokszor olyan egyensúlyi igények jelennek meg, amelyek a semmiféle biztosítókötéllel vagy -hálóval nem dolgozó artistáktól szinte természetfeletti önuralmat követelnek meg.

Magától értetődő, hogy a produkció egyik legszeretettebb előadását a magyar Teibler csoportnak köszönhetjük: a magyar hagyományokra építő akrobatikus deszkaszám élvezetesen játszik a magassággal, a csoport szaltói élményszámba mennek, emellett látványvilágában is kidolgozott, módszeresen felépített előadást adnak a nézőknek.

A főváros lakosságának nagy része találkozhatott a Balance plakátjaival többek között a metróaluljárókban: a mozgólépcsőn állva három férfi alakja vonja magára a figyelmet, amint az emberi teljesítményt meghazudtoló módon megfejthetetlenül tartják egymást gyakorlatilag a levegőben. A romániai X-Treme Brothers handstand számát felfokozott várakozás előzi meg minden előadás alkalmával, és a kivételes egyensúlyérzékkel és összehangolt mozgással hamar a cirkuszvilág élvonalába kerülő testvérek nem okoznak csalódást. Szinte kézzelfogható az az energiatömeg, amely a közönség visszafojtott vagy épp tapstól hangos szurkolásából sűrűsödik össze a porond közepén. A három férfi rendkívül koncentrált produkciója magában hordozza mindazt, amit ez az egész estés előadás üzenni kíván a nézőközönség számára: az egymás iránti alázat, összetartozás, közös sikerek értékének felismerését, illetve az egymásba vetett bizalom nélkülözhetetlenségének tényét.

A levegő bajnokai címre nagy esélyekkel pályázhat az amerikai Flying Farfans kereszttrapézszáma is, amely során hármas szaltót, kötélhinták között repkedő artistákat és komoly erőművészeti elemeket is láthatunk. A cirkusz persze nem létezhet állat szereplők nélkül, ezen a területen a Balance szintén különlegeset ad: perzsacicák és oroszlánok kapnak bizonyítási lehetőséget, és élve ezzel, az állatok csipetnyi humorral fűszerezve meghazudtolják mindazt, amit a macskafélék engedelmességéről tart a közvélekedés.