Kultúra
Ahogy a félelem megette a lelket
Tommaso Tanini a keletnémet diktatúrát mutatja be, arra keres választ, hogy miért jelentették fel az emberek saját szeretteiket is

Virágmintás tapéta, egy fa mellett álló kőrakás, egy családi ház, amelynek nyitott ablakához létrát támasztottak és egy teljesen szokványos lakótelepi épület éjszaka, néhány ablakában még ég a villany: alapvetően nyugodt képek ezek, mégis szorongást keltenek, hiszen tudjuk, miről szól a kiállítás.
Tommaso Tanini a fenti felvételeket elsősorban illusztrációként használja a H. azt mondta, szeret minket című tárlatán, amely a keletnémet diktatúrát mutatja be, azon belül pedig azt, hogy a rettegésben élő embereket hogyan vették rá arra, hogy ne csupán szolgálják a rendszert, de akár feljelentsék saját szeretteiket is.
A központi teremben, a fal mellett milliónyi borítékot láthatunk szétszórva, mindegyikükben ugyanaz a levél lapul, a számtalan, földön és asztalon heverő példány azonban érzékelteti, a benne felvázolt történet cseppet sem egyedi, az egykori NDK területén járva minden második házba becsöngetve hallhatnánk hasonlókat. Az iromány lábjegyzetében öt emberről olvashatunk, akiket egy hozzátartozójuk miatt börtönöztek be: Baldurt Orwell 1984-ének birtoklása miatt jelentette fel a sógora, Ulrikét a rezsim elleni propagandával és kémkedéssel vádolták, Helmutot a mostohaanyja jelentette fel illegális kereskedelemért, Wolfgangot pedig a felesége, miután tervbe vette, hogy elhagyja az országot. Wiegfriedet szökési kísérlet miatt kapták el, az apja a vád koronatanúja volt a tárgyaláson.
Mint egy interjúban Tanini elmondta, a tárlat célja nem az, hogy ítélkezzen, hiszen ezek az emberek olyan helyzetbe kerültek, amelyben jó megoldás már nem volt, valakinek szükségszerűen baja esett volna, vagy a feljelentettnek, vagy a fel nem jelentőnek. Felmenteni sem akarja őket, csak megérteni, hogy az elnyomó hatalom hogyan volt képes mindezt kiváltani és elérni azoknál is, akik a legjobban gyűlölték vagy rettegték.
A kiállítást egyébként részben Corrado Alvaro Az erős ember című regénye ihletette: az olasz író 1938-ban írta meg a diktatúrákról és az azok által átalakult társadalmi viszonyrendszereket boncolgató könyvét. Munkája a fasiszta megszállást ábrázolja, ám Alvaro, okosan, a politikai helyzethez igazodva a történetet a kommunizmusba helyezte. Mint Tommaso Tanini az említett interjúban elmondta, nagyon fontos volt neki, hogy a tárlatot először hazánkban mutassa be, édesanyja révén ugyanis részben magyar származású, és máig emlékszik, hogy amikor itthon nagymamájával találkozott, az idős asszony mindig aggódott, hogy lehallgatják a telefonját, vagy valaki meghallja a beszélgetésüket és bajba kerül. Az egyetlen ok, ami miatt végül a hosszas levéltári kutatást nem Budapesten, hanem Kelet-Németországban végezte, hogy ott sokkal könnyebben és szabadabban lehet hozzáférni a dokumentumokhoz.
Lehallgatókészülék a fűtőtestben
Van egy amerikai oktatófilm 1951-ből, amelyben azt magyarázzák a gyermekeknek, hogy ha atomtámadás ér, le kell feküdni az asztalok alá, és eltakarni az arcunkat. A Tommaso Tanini-kiállítás kapcsán látható volt az Az ügynök élete című dokumentumfilm, amely abszurditásában hasonló hatást ér el: Papp Gábor Zsigmond munkája a Belügyi Filmstúdió által készített, titkosrendőrök oktatására szánt videókból válogat, amelyek elmagyarázzák, hogyan szervezzünk be ügynököket, hogyan végezzünk házkutatást, vagy miként helyezzünk el lehallgatókészüléket a célszemély lakásában – mint kiderül, fűtőtest belsejébe illeszteni például kifejezetten remek ötlet.
fotó: horváth péter gyula