Kultúra
Abszurd vígjátékok harca lesz az idei Oscar
Az est nyertese a kilenc jelölést kapott Birdman című vígjáték-dráma keverék lehet
Ha végigpörgetjük a fejünkben az elmúlt tíz évet, egyedül a Nem vénnek való vidék esetében értettünk egyet maradéktalanul az Akadémia döntésével.
Idén egészen biztosak vagyunk abban, hogy a Taxisofőr sajátos, modern korba ültetett bivalyerős változatánál, az Éjjeli féregnél remekebb alkotás nem született 2014-ben a tengerentúlon – ahogyan Jake Gyllenhaal alakításánál sem láttunk zseniálisabbat tavaly –, még csupán a jelölésig sem jutott el a fő kategóriákban, csupán a forgatókönyve indul a megméretetésen. Annak ellenére, hogy idén nyolc film száll harcba a szoborért, Clint Eastwood hiperrealista háborús drámáját, az Amerikai mesterlövészt, a Martin Luther King életéről szóló Selma-t, a Stephen Hawking és feleségének történetét elmesélő A mindenség elméletét, a Kódjátszma című életrajzi, történelmi filmet vagy a Whiplash című kemény drámát nagyjából kihúzhatjuk a tényleges esélyesek sorából, a Golden Globe-díjazottak és a különböző filmes szakszervezeti jelölések alapján ugyanis az a kép rajzolódik ki, hogy valójában három produkció van versenyben. Ezek közül az öt jelölése alapján a legkevesebb sansza a Sráckornak van, pedig igazán megérdemelné az elismerést, hiszen már csak elkészültjének módja is filmtörténeti jelentőségű: Richard Linklater tizenkét éven keresztül forgatott munkája egy fiú felnövését követi végig, a közel háromórás történet különböző szakaszaiban pedig kibontakozik egy alsó-középosztálybeli, nevelőapák között sodródó fiú bemutatásán keresztül az aktuális amerikai korhangulat – a legjobb rendezőnek járó szoborért így is komoly esélyes.
