Kultúra

A különféle hatalmak és az önfelmutatás lehetséges módozatai

Videó ötven politikus összevágott felszólalásából

Mindegy, hogy mely országról és mely politikai berendezkedésről beszélünk, az aktuális hatalom mindig igyekszik saját identitását az építészetben kifejezésre juttatni. Jasmina Cibic művésznő elsősorban Európára és azon belül is nagyobb hangsúllyal az egykori keleti blokkra koncentrálva mutatja meg mindezt a Ludwig Múzeum Spielraum– The Nation Loves It című tárlatán videoinstallációkon, fotókollázsokon, festményeken és egyéb műfajokon keresztül.

Ha van ember, akire illik a művész-polihisztor kifejezés, akkor az Jasmina Cibic: az alkotónő egyaránt dolgozik fával, filccel, fényképeket alakít át vagy megkonstruált fiktív tájképet készít, függönydarabokat használ fel, videoinstallációkat rendez, de bármihez is nyúl, tematikája egységes marad. A Velencei Bienálén Szlové­niát képviselte 2013-ban, a Ludwig Múzeum Spielraum – The Nation Loves It (A nemzet szereti ezt) című tárlatán azonban már globális képet alkot állandó témájáról, a politikai retorikáról és a politikai szöveghasználatról, a hatalom építészetben kifejezett identitásáról, a nemzetek és a nemzetek feletti önazonosság megjelenéséről, mindezt pedig táncosok segítségével performance-okba is átülteti.

A kommunizmus már csupán kelet-európai származásából adódóan is visszatérő elem a pályája során, azonban a vasfüggöny lebomlását megelőző időkre az 1979-es születésű művésznő korából kifolyólag is csupán kívülállóként, esztétikailag reflektál. A sajtóbejáráson Kopeczky Róna kurátor elmondta, Cibic a mozgás és az építészet konstrukcióit alapelemeire lebontva vizsgálja, a rész elválik az egésztől. Ezt rögtön a tárlat elején tapasztalhatjuk is, falnak támasztott öntvények fogadnak minket, mintha csak egy ház tetejéről fújta volna le a viharos szél a díszítőelemeket, amelyek elsőre nem is kiállítási tárgynak tűnnek, hanem olyan érzést keltenek, mintha éppen építkezés zajlana és egy munkás hagyta volna ott őket, nekitámasztva a falnak.

Az első teremben Josip Broz Tito személyi fényképészeinek munkáit láthatjuk, akik az egykori jugoszláviai diktátor megbízásából készítettek tájképeket, és annak ellenére, hogy állami megrendelésről van szó, a fekete-fehér felvételek többsége akár komolyabb fotográfiai gyűjteményben is megállná a helyét, árad belőlük az ország természeti sokszínűsége és fensége, az örökkévalóságot árasztó zord hegycsúcsok ereje. Jasmina Cibic a fényképekre első ránézésre szabálytalanul különféle geometriai formákat helyezett fel, a kor építészeti stílusára utalva. Ezután egy szűk és alulvilágított folyosón vágunk keresztül, amely a maga módján szintén a kiállítás részét képezi, hiszen a következő terem felé haladva érzékelteti, ahogyan a mindenkori hatalom vezet minket – vagy legalábbis igyekszik annak látszatát kelteni – a sötétségből kifele, göröngyös úton a fény felé. Mielőtt azonban kijutnánk a világosságba, egy videoinstalláció fogad minket, amelyen egy nő egy nem létező épület átadóján tart beszédet: a szövegkönyvet különféle politikusok ötven valódi, hasonló ceremóniákon elhangzott felszólalásaiból vágták össze, éppen ezért a mondatok között nincsen kohézió, a lényeg a szögegyenes testtartáson, a gondosan megválogatott szavakon és a modorosságon van, illetve a nem szándékoltan, de a hatvanas évekbeli sci-fiket idéző díszleten, amelyeken éppen azok a színek keverednek, mint a nő katonaszerű öltözékén – érzékeltetve, ahogyan az aktuális politika a saját jelképrendszerét a lehető legtöbb felületen és módon igyekszik visszatükrözni. Hasonlóképpen a retorikai eszközökkel játszik el a tárlat másik videója is, ennek szereplői arról folytatnak heves vitát, hogy mely művészek munkái alkalmasak a nemzeti reprezentációra. A kiállítás legnagyobb termében egy hatalmas, szinte végeláthatatlan, fiktív, fekete-fehér tájkép terül el, amelyet a Titóhoz köthető fotográfiákhoz hasonlatosan különböző geometriai elemek és reklámfelületek törnek meg. A termet egyébként egy videó forgatási helyszíneként is használják majd, az itt készült alkotást pedig a kiállítás következő nemzetközi állomásán mutatják be, ahol újabb munkát rögzítenek, így épülnek folyamatosan egymásra a tárlat körútjának egyes állomásai.