Kultúra

A Zwack legenda folytatódik

Hat generáció, 225 év - A Zwack család és az Unicum története egy városi sétán keresztül

Idén ünnepli 225 éves évfordulóját az Unicum, az egyik legismertebb magyar márka, amelyet a Zwack család hat generáció óta gyárt. A gyógy- és fűszernövényekből készült likőr története a Zwack családéval együtt maga a történelem, az ország története is. A BUPAP (Budapesti Aszfaltprojekt) városi sétáján az eredeti helyszíneken ismerkedhet meg mostantól bárki a család múltjával és a világhírű ital legendájával.  

A legendárium szerint az italt 1790-ben alkotta meg II. József udvari orvosa, a Zwack család egyik őse, aki a különleges gyógynövénylikőrrel kínálta az uralkodót, aki állítólag nem győzte magasztalni a csodálatos italt, és azt mondta, „Das ist ein Unicum!” („Ez egyedülálló”). Az első Zwack János által alapított gyár megvalósulásáig 50 évet várni kellett várni. Az Unicumot 1883-ban vették lajstromba, a mára már jól ismert, a cég védjegyévé vált gömbölyded üveggel és fehér alapon lévő piros kereszttel. A többi azóta már történelem.

 A BUPAP városi sétáját első alkalommal az újságíróknak mutatták be, de jó hír, hogy mostantól bárki jelentkezhet az eseményre. A különleges séta a Szentháromság utcában lévő Ruszwurm cukrászdából indult, mivel ez volt Zwack Péter egyik törzshelye. Bár az általános túrák házigazdái hivatásos idegenvezetők, az első alkalommal a céget vezető Zwack Izabella, Zwack Sándor és édesanyjuk Anne Marshall részéről hallhattunk eddig nem ismert történeteket.  

zwack gyógynövények
A Soroksári úti Zwack múzeum bemutatja a család történetét, de emellett Európa legnagyobb, 17000 darabot számláló minipalack gyűjteményét is tartalmazza, amit a gyár korábbi igazgatójának Gerencsér Emilnek a szorgos gyűjtő munkájának köszönhető.

Az Unicum gyártása megőrizte kézműves jellegét, a gyárba betérők hitetlenkedve hallják, hogy a Soroksári úti gyárban készül a több millió liternyi likőr, amelyet minden esetben minimum fél évig tölgyfahordókban érlelnek. A séta egyik legérdekesebb része minden kétséget kizáróan az, amikor félkész állapotban lévő Unicumot és Unicum Szilvát megkóstoljuk. Elsőre ennek ízét erősebbnek érezzük, mint a kereskedelmi forgalomban kapható társaikat. Mind a hagyományos, mind az újabb, a fiatalabb generáció ízlésvilágát tükröző szilva kortyolása közben érezzük, hogy itt e különleges, hungarikum mögött, több mint kétszáz év szaktudása, szorgalma és munka iránti szeretete van.

A jövőről szólva Zwack Izabella lapunknak elmondta, hogy céljuk, hogy az Unicumból világmárka legyen és hogy megmaradjon családi vállalkozásként a cég. „Édesapám mindig azt mondta, hogy a múlt a jövőre kötelez” -tette hozzá az üzletasszony.  

 

A Zwack városi túrájára a cég honlapjá, a www.unicum.hu oldalon lehet regisztrálni.

 



A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom