Kultúra

Művészi portrék, megrázó témák

A World Press Photo alkotásai érzékenyen, eltérő szempontból reflektálnak a világ változásaira

A World Press Photo-kiállítás nagy részét idén is megrendítő dokumentarista felvételek teszik ki, azonban néhány lírai, festményszerű fotográfia is bekerült a díjnyertes munkák közé, amelyek között ott van Máté Bence természet kategóriában első díjat nyert fotója. A vándortárlat október 23-ig tekinthető meg a Magyar Nemzeti Múzeumban.

Művészi portrék, megrázó témák
Mário Cruz képén a Fülöp-szigeteki Pasig River szeméttengere
Fotó: MH/Papajcsik Péter

Érdemes a fotográfiák „olvasását”, értelmezését elsajátítani, már csak azért is, mert nap mint nap különböző témájú és műfajú fotók árasztanak el bennünket számos csatornán, csak a Facebookra körülbelül kétmilliárd képet töltenek fel a felhasználók naponta – mutatott rá Virágvölgyi István, a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ munkatársa az idei World Press Photo című kiállítás tárlatvezetésén a Magyar Nemzeti Múzeumban. Mint hangsúlyozta, a World Press Photo egy olyan globális platform, amely a vizuális újságírás és történetmesélés útján kapcsolja össze a sajtófotó műfaját a közönséggel.

A kiállítás ismertetőjéből az is kiderül, idén csaknem ötezer fotográfus pályázott, a nemzetközi zsűri végül negyvenhárom fotóriporter munkáját díjazta. A bírálat fő szempontja az volt, hogy az ábrázolt történet mennyire nyújt pontos, tisztességes és maradandó képet az adott eseményről, jelenségről. A fotók különböző perspektívából reflektálnak a világ történéseire, így drámai felvételek és történetek mellett művészi jellegű, lírai képeket is láthatunk. A hatalmas mennyiségű képanyag befogadását pedig ezúttal is segíti a jól átgondolt elrendezés.

Az első kiállítótérben sorakoznak a portré kategória alkotásai. Az egyedi képek közül a harmadik helyen végzett orosz Alyona Kochetkova fotója egy döbbenetes erejű, autentikus önarckép: azt jeleníti meg, amint épp az asztalnál ül, és képtelen elfogyasztani kedvenc céklalevesét a rákterápia közben. Az első díjat nyert képen Finbar O’Reilly három afrikai modellt örökített meg a dakari divathéten, így tulajdonképpen egy művészi, kép a képben kompozíció született a női összetartozás jegyében.

A korunk kérdései szekcióban többek között olyan égető témák jelennek meg, mint a kábítószerfogyasztás vagy az abortusz megítélése Írországban és Kolumbiában. A kategória egyedi díját egyébként az amerikai Diana Markosian nyerte, aki Havannában fényképezte le a tizenötödik születésnapját ünneplő Purát egy rózsaszínű, 1950-es évekbeli kabrióban. A latin-amerikai lányoknál a tizenötödik születésnap a felnőtté válás, a nővé válás hagyományos ünnepe, ám az esemény azért volt megrendítő, mert a lány egy korábbi agydaganat diagnózis szerint legfeljebb tizenhárom évet élhetett volna.

A vezető hír kategóriában továbbra is kiemelt helyen szerepel a menekültválság. Az év sajtófotója is ebből a témakörből került ki: John Moore fotóján Yanela Sanchez hondurasi kislány sír, miközben őt és az édesanyját letartóztatják az amerikai határőrök a texasi McAllenben.

A drámai képeket aztán a környezet kategória festményszerű, ám sokkoló fotója töri meg a következő egységben: kopár tájat látunk két lóval, tűzpirosba burkolva. A fotó minden idők legsúlyosabb amerikai erdőtüzének gomolygó füstjét és a kaliforniai Malibuból kimenekített állatokat látjuk. A szekció egy másik erőteljes fotóján, Mário Cruz képén egy újrahasznosítható hulladékot gyűjtő kisgyermeket látunk egy matracon a Fülöp-szigeteki Pasig River folyó szeméttengerében.

Az utolsó szekcióban a természet kategória képei között idén magyar alkotót is találunk: Máté Bence döbbenetes erejű fotóján azt a pillanatot örökítette meg a erdélyi Kovászna megyében, amint az étkezési célra felhasznált békák lábuktól megfosztva épp haláltusájukat vívják. A világhírű magyar természetfotós képe másodszor hozta el alkotójának a kategória fődíját.

A kiállítás azon túl, hogy érzékenyen reflektál a világ változásaira, azért is egyedülálló, mert olyan történeteketet is felvonultat, amelyek el sem jutnának hozzánk, másrészt pedig empátiára, gondolkodásra késztet bennünket.

A World Press Photót idén két kísérőtárlat egészíti ki: a Digital Storytelling verseny díjazottjainak dokumentumfilmjei, illetve a nemzetközi karriert befutó Borsi Flóra Imagine című kiállítása, aki szürreális fényképeinek – amelyek univerzális érzelmeket, vágyat, kétségbeesést fejeznek ki – metaforái az emberi psziché törékenységét ábrázolják.

Kapcsolódó írásaink