Kultúra

Pécsett ünnepel a magyar nyelvű színjátszás

A versenyprogram első két előadása a sepsiszentgyörgyiek Molnár-átirata és a budapesti József Attila Színház Karenina, Annája volt

Elkezdődött a különleges előadások, összművészeti kísérőrendezvények és hétköznapi emberként viselkedő színészek tíznapos forgataga: csütörtökön megnyitották a június 15-ig tartó 19. Pécsi Országos Színházi Találkozót, a  POSZT-ot.

Pécsett ünnepel a magyar nyelvű színjátszás
A nyitónap estéjén a József Attila Színház Karenina, Annáját láthatta a közönség, a címszerepben Létay Dórával
Fotó: József Attila Színház/Kállai-T

Minden évben van tíz nap, amikor Pécs belvárosa – különösen a Széchenyi tér és Király utca – menyországgá válik az újságírók, fotósok és a közönség számára is, hiszen lépten-nyomon színészekbe, rendezőkbe és kritikusaikba ütközik az ember. A megfelelő kávézóterasz után kutatva bele lehet botlani az esti előadás egyik főszereplőjébe – például a József Attila Színház művészébe, Létay Dórába –, váratlanul szembe lehet találkozni a fagyizó Kováts Adéllal, és az is előfordulhat, hogy Kútvölgyi Erzsébet előttünk száll ki a taxiból, hogy aztán egyszerre jelentkezzünk be szállásunkra. A legjobb élmény pedig az, hogy itt kiderül, a színészek is csak emberek: másnaposan épp annyira rekedtek, mint mi, és számukra is ugyanolyan nehéz két értelmes mondatot összerakni ilyenkor, mint nekünk. A POSZT idején valóban színház az egész város – ahogy szól a seregszemle szlogenje –, igaz, hogy van, aki ebből semmit nem vesz észre: egy mellettünk elhaladó pár tagjai éppen arról beszélgettek, meglátva a Széchenyi téren a fesztivált hirdető óriási POSZT-fotófalat, hogy ez vajon minek a rövidítése.

Idén ugyanakkor az egész ünnepet áthatja a szomorúság is: az első két nap minden rendezvényén egyperces főhajtással emlékeztünk meg a hétfőn elhunyt Térey Jánosról. A csütörtöki hivatalos megnyitón a Pécsi Nemzeti Színház előcsarnokában Fülöp Péter, az Emmi Kulturális Államtitkárságának politikai főtanácsadója is az ő szavait idézte: „Nem szabad lenézni a nézőt. A néző nem nyújt be kívánságlistát, nem mondja, hogy szeptembertől júniusig Rómeó és Júliát akar nézni vagy Charley nénjét. Megveszi a bérletet, és nézi, amit kap. Ha nem Shakespeare-t választod, hanem Marlowe-t vagy Ben Jonsont, akkor őket nézi, és általuk ismer meg valamit.” Ez az állítás pedig különösen igaz, hiszen – amint az a pénteki szakmai beszélgetéseken is többször elhangzott –, a színház neveli a nézőt. Amilyen darabokat játszanak, arra lesz igénye a közönségnek később is.

A megnyitót megelőzően egy kedves és hagyományos „szertartáson”, a Séta téren helyezik el az adott év versenyelőadásaira emlékeztető lakatokat: idén ezt Páva Zsolt, a város polgármestere, Szűcs Gábor fesztiváligazgató és Nemcsák Károly, a József Attila színház igazgatója tette meg. Később Páva Zsolt azt hangsúlyozta: a POSZT-hoz az elmúlt tizenkilenc esztendőben hozzánőttek a pécsiek, mindenki magáénak érzi. „A város mindent megtesz annak érdekében, hogy a fesztivál maradjon, mert itt van jó helyen.” A megnyitón Fülöp Péter főtanácsadó még a fesztiválon és az előadásokban is egyaránt megjelenő katarzisról szólva kijelentette: „Ez a POSZT maga. Kiemelkedés a hétköznapokból, ünnep, megtisztulás.”

Ezt követően Rázga Miklós, a Pécsi Nemzeti Színház igazgatója átadta a találkozó idejére a teátrum kulcsát Magyar Attilának, a rendezvény ügyvezetőjének. A versenyprogram a délután folyamán vette kezdetét: a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház Egy zabigyerek kék háttér előtt történetet mesél című előadásával, amely Molnár Ferenc Az üvegcipő című műve nyomán készült, abszurd produkció. A hétvégén a székesfehérvári Vörösmarty Színház Kartonpapa, a Vígszínház A diktátor és a Katona József Színház Jeanne d’Arc című előadásával folytatódik a verseny.

Díjakat adtak át a POSZT megnyitóján, az évad legjobb plakátját is kitüntették

A 19. POSZT ünnepélyes megnyitóján, a Pécsi Nemzeti Színház előcsarnokában adták át csütörtökön a Békés megyei önkormányzat közgyűlése által tavaly alapított Sík Ferenc-díjat, amely a Kossuth- és Jászai-díjas rendező emléke előtt tiszteleg, és a magyar ősbemutatók előmozdításért jár. Az elismeréssel idén Árkosi Árpád, Jászai Mari-díjas rendezőt tüntették ki. Az V. Színházat vegyenek! – Színházmarketing konferencia kitüntetéseit is kiosztották a megnyitón. Mint Szabó László főszervező, a Magyar Teátrumi Társaság titkára elmondta, a díjakkal azon színházi munkatársakat és műhelyeket ismerik el, akik az előadások „becsomagolásáért” tesznek sokat. Az évad legjobb plakátja elismerést a Győri Nemzeti Színház Sirálya nyerte el, a legjobb színházi nyomtatott kiadvány a Budapest Bábszínház évadfüzete lett, a weboldalak közül a Miskolci Nemzeti Színházé érdemelt díjat, és átadták a legjobb színházi székért járó külön elismerést is, amelyet a József Attila Színház vehetett át a Bodrogi Gyula nyolcvanötödik születésnapjára elnevezett páholyülésükért.

Kapcsolódó írásaink

Mindent szívesen néz

ĀKútvölgyi Erzsébet, a Vígszínház Kossuth- és Jászai-díjas színésznője azért szereti a POSZT-ot, mert Pécsett be tudja pótolni, amiről évad közben lemaradt

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom