Külföld

Kinek fájna legjobban az orosz légtér lezárása?

"Gazdasági öngyilkosság lehet" -állítja a szakértő

Moszkva saját magának is árt, ha beváltja fenyegetéseit légterének lezárásával kapcsolatban. Az eddig átrepülő gépek kitiltása egyenlő lenne a gazdasági öngyilkossággal - mondta Feledi György szakértő, utasszállító pilóta. 

Feledi György szakértő, utasszállító pilóta szerint Oroszország légterének lezárásával visszaállítaná a hidegháborús állapotokat, emellett saját magának is gondokat okozna, hiszen az Aeroflot orosz légitársaság minden átrepülő repülő után részesedést kap a légnavigációs szolgáltatási díjból.

Ami a NATO-t illeti, a szakértő szerint a légtér lezárása édeskevés ahhoz, hogy súlyos gazdasági következményei legyenek az észak-atlani szervezetre nézve, ultimátumnak pedig gyenge húzás.

Magyarország légterében Feledi György elmondása szerint jelentős változásra nem kell számítani, az átrepülő forgalom megnövekedhet, de a HungaroControl várhatóan kellő professzionalizmussal tudja majd ezt a helyzetet is kezelni szükség esetén.

A lépés jelentősen átrendezheti a légi piacot, hiszen az Ázsiába tartó gépek, akik eddig az orosz légteret használták, kerülőútra kényszerülnek. Például a skandináv SAS-nak vagy a Finnairnek ez nagyjából 30 ezer dollár plusz kerozinköltséget jelentene egy útra. A légtérzárással még előnyösebb helyzetbe kerülnének az egyébként is jó helyzetben lévő közel-keleti légitársaságok, az Emirates és az Etihad Airways. Ezek a légitársaságok ugyanis most sem használják az orosz légteret Ázsia felé, mert dubai, illetve abu-dzhabi központjukból Oroszország érintése nélkül is ideális útvonalon tudnak Ázsiába repülni.

Egyszer már volt hasonló eset

Teljes légtérzárra - bár most csak az átrepülő forgalmat tiltanák az oroszok - egyszer már volt példa kontinens méretű országban. 1981-ben az Egyesült Államokban a légiforgalmi irányítók sztrájkja miatt az egész ország légterében leállt a közlekedés. Ronald Reagan exelnök erre akkor úgy reagált, hogy visszavonhatatlanul elbocsátott 11 ezer irányítót és bevonta a hadsereg irányítóit. Ezt azzal indokolta, hogy senkinek nincs joga elzárni az amerikai eget a forgalom elől.


Forrás: MTI