Külföld
ENSZ: Nagyon kevés pénz érkezett Nepál megsegítésére
A nemzetközi szervezet segítséget kér
Az ENSZ a múlt héten négyszáztizenöt millió dollár pénzadományt kért tagországaitól, de eddig csak huszonkét millió érkezett be - mondta Jamie McGoldrick főmegbízott. Az ENSZ most már főleg a nehezen megközelíthető lakott területekre koncentrál Nepálban. A segítségre amiatt is sürgős szükség van, hogy közeledik a heves esőkkel járó monszun évszak - tette hozzá McGoldrick.
A monszun általában június második hetében érkezik, és földcsuszamlásokat idéz elő a hegyekben, valamint áradást a síkságokon. Ezúttal azonban félő, hogy a földrengés által meglazított talajt a monszuneső a korábbiaknál is több helyen és nagyobb tömegben mossa el.
A UNICEF szerint csaknem 24 ezer osztályterem romba dőlt vagy megrongálódott a 7,9-es erősségű április 25-i katasztrófában, illetve az azt követő utórengésekben. Egy néhány nappal ezelőtt ismertetett felmérés még 15 ezer ilyen osztályteremről szólt. A világszervezet szerint azonban a friss adat is alábecsültnek bizonyulhat, mert a legeldugottabb helységekből még nem érkezett erre vonatkozó információ.
A földrengés sújtotta gyerekek számára a legfontosabb az olyan életmentő segítség, mint a tiszta ivóvíz és a hajlék, de az iskolának (még ha csak ideiglenes helyen működik is) szintén nagyon fontos szerepe van - jelentette ki Hozumi Tomoo, a UNICEF nepáli megbízottja. "Ideiglenes iskolák kialakításával minimálisra lehet csökkenteni a gyerekek oktatásból való kimaradását, meg lehet óvni őket a visszaélésektől, bűncselekményektől, tájékoztatni lehet őket arról, hogy mit kell tenniük biztonságuk és egészségük védelmében. Ezenkívül a korábban megszokott napirendjük visszatérése segíti őket a katasztrófa okozta szörnyű élmények feldolgozásában" - mondta a megbízott. Vannak olyan körzetek Nepálban, ahol tíz épen maradt iskolából kilencet szükségszállásnak használnak, és nincs reális esélye annak, hogy ezekben május 15-étől újraindulhasson az oktatás.
A UNICEF amiatt is aggódik, hogy kárba vesznek azok az erőfeszítések, amelyekkel az utóbbi huszonöt évben elérték Nepálban, hogy az iskolába járó gyerekek aránya 64-ről 95 százalékra nőtt.
A nepáli oktatási hivatal vezetője kedden bejelentette, hogy a kormány bambusz falú és vitorlavászonnal fedett ideiglenes osztálytermek tömeges építését tervezi az ország földrengés sújtotta területein. Szakértők szerint ilyen módon rövid időn belül 15 ezer ideiglenes osztálytermet tudnának kialakítani.