Külföld

Bajban a Boeing

Felfüggeszti a Boeing 737 MAX-ek üzemelését Európában az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség

Felfüggeszti az összes Boeing 737 MAX-8 és MAX-9-es üzemelését a kontinensen az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség.

Az unió légiközlekedési szerve keddi közleményében azt írta, elővigyázatosságból este 8 órától határozatlan időre kitiltja a tagországok légterében a Boeing MAX típusokat, emellett a harmadik országbeli üzemeltetők nem repülhetnek át az unió légterén a típussal.

Kedden számos európai ország tiltotta ki a légtérből és tiltotta meg a légitársaságoknak a típus üzemeltetését. Az Egyesült Királyság, Franciaország, Németország, Ausztria és Hollandia után Olaszország, Lengyelország, Belgium  és Norvégia is kitiltotta a típust a légtérből. Az EASA rendelete azonban minden tagország, így Magyarország számára is kötelező érvényű.
A légitársaságok közül a Norwegian 18-at, a holland TUI 15-öt, a Turkish Airlines 7-et, a lengyel LOT 5-öt, az izalndi Icelandair pedig 3-at üzemeltet Európában a típusból.

A Boeing az európai országok kitiltása után tudatta: tiszteletben tartják a döntést, de mivel az amerikai hatóságok továbbra is biztonságosnak ítélik a típust, ezért nem kényszeríti földre a MAX-okat. Jelezték, hogy a repülésirányító szoftverhez heteken belül frissítést adnak ki.

Korábban Ausztrália és Dél-Korea is csatlakozott azokhoz az országokhoz, amelyeknek légügyi hatóságai nem engedik repülni a Boeing 737 MAX 8 típusú utasszállító gépeket, melynek egyike vasárnap zuhant le röviddel a felszállás után, Addisz-Abebától 45 kilométerre.Az etióp légitársaság repülőgépének vasárnapi, illetve a Lion Air indonéz légitársaság egy járatának tavaly októberi katasztrófája nyomán kérdések merültek fel a típus biztonságát illetően. 

 Boeing 737 MAX 8

Az aggodalmat az okozza, hogy mindkét járat a felszállás után néhány perccel került vészhelyzetbe, majd zuhant le. 

Előzőleg már több más ország is repüléstilalmat rendelt el a típusra. Elsőként Etiópia, majd Indonézia, Kína, Mexikó, Szingapúr, Dél-Afrika, Argentína és a Kajmán-szigetek replülésbiztonsági szakemberei döntöttek úgy, hogy hangárban tartják flottájukat.

Az amerikai szövetségi repülésügyi hatóság ezzel szemben hétfőn bejelentette, csak módosításokat ír elő a Boeing repülőgépgyártó cégnek az Etiópiában balesetet szenvedett repülőgép típusára, de egyelőre nem állítja le közlekedtetésüket.

India szigorúbb biztonsági előírásokkal, de szintén engedi repülni a Boeingeket.

Kedden az egyesült arab emírségekbeli FlyDubai is bejelentette, hogy az amerikai légügyi hatóság ajánlásának áttekintése után újra repülhetnek Boeing 737 Max 8-as és 9-es típusú gépei.

Az ausztrál polgári repülési hatóság kedden jelentette be az ideiglenes repülési tilalmat a Boeing 737 MAX 8-as típusú repülőgépekre. Bár egyetlen ausztrál légitársaság sem üzemeltet ilyen típusú repülőt, így a döntés egyedül a két ilyen géppel rendelkező, ausztráliai járatokat is teljesítő Fiji Airways légitársaságot érinti. Az Ausztráliába szintén járatokat indító szingapúri SilkAir már korábban döntött ilyen gépeinek repülési tilalmáról.

Legutóbb a dél-koreai Eastar Jet fapados légitársaság ugyancsak leállította ideiglenesen két Boeing 737 Max 8-asát.

Az Aeromexico mexikói légitársaság hat Boeing 737 Max 8-as gépe a vizsgálatok lezárultáig ugyancsak nem repülhet.

Az argentin pilóták egyesülte azt tanácsolta tagjainak, hogy ne vezessék a Aerolineas Argentina flottájába tartozó öt ilyen típus egyikét sem, amíg biztonságos működésük nem garantált. Az Aerolineas Argentina időközben bejelentette, nem engedi a gépeket felszállni.

Malajzia, Szingapúr és Omán szintén bejelentette, hogy nem fogad és nem indít ilyen gépeket.
Az etióp légitársaság, a kínai polgári légiforgalmi hatóság és a Cayman Airways karibi légitársaság hétfőn jelentette be, hogy a szerencsétlenül járt típusból egyelőre egyik sem repülhet. Indonézia is aznap döntött a típus repülési tilalmáról.

Az etióp légitársaság Nairobiba tartó Boeing 737 MAX 8-as gépe röviddel felszállás után zuhant le vasárnap Addisz-Abebától 45 kilométerre, fedélzetén nyolc fős személyzettel és a több mint 30 országból származó 149 utassal. A szerencsétlenséget senki sem élte túl. Egy azonos típusú gép, amelyet a Lion Air indonéz légitársaság üzemeltetett, tavaly október 29-én zuhant a Jávai-tengerbe 189 ember halálát okozva.