Krónika

Üzemelnek már a szupertraffipaxok

Működése első néhány órájában körülbelül száz közlekedési szabálysértést észlelt országosan a Véda nevű ellenőrző rendszer

Több millió forint bírságként kiszabható bevételt hozott a költségvetésnek működése első óráiban a szupertraffipaxok új országos rendszere, amely tegnap reggel kezdte meg üzemszerű működését. A rendőrség első tapasztalatai szerint a berendezések környékén a sofőrök sokkal inkább betartják a közlekedési szabályokat, mint másutt.

Országszerte megkezdte üzemszerű működését tegnap reggel nyolckor a Véda elnevezésű, a sajtóban szupertraffipaxokként említett kamerák rendszere. Az Országos Rendőr-főkapitányság két órával később a Pest megyei Solymáron, az egyik állandó telepítésű berendezésnél tartott tájékoztatót a kezdeti tapasztalatokról. Az eseményen Óberling József, a testület közlekedésrendészeti főosztályának vezetője elmondta, hogy a készülékek az első órákban száznál kevesebb szabályszegést észleltek. Mint arról beszámoltunk, a Véda rendszere háromszázhatvanöt állandó hellyel rendelkező, illetve százhatvan mobil berendezésből áll, az előbbiek országosan százharmincnégy útszakaszt tartanak állandó megfigyelés alatt. A tegnapi üzemkezdettől számított százas nagyságrendű szabálysértést felszorozva az enyhébb kihágások esetén alkalmazott harmincezer forintos bírsággal, megállapítható, hogy a Véda már az első néhány órában több millió forintos bevételt hozott a költségvetésnek.

Óberling József arról is beszélt, hogy a rendszer kiépítése és tesztüzeme több mint két évig tartott, amit indokol, hogy a szakembereknek rendkívül bonyolult informatikai eszközök összehangolását kellett elvégezni. A rendőrség két hete jelentette be a tegnapi üzemkezdést, akkor a Véda már megbízhatóan működött. Az osztályvezető szerint alaptalanok azok a kritikák, amelyek szerint a rendőrség nem tudja feldolgozni az észlelt közlekedési szabálysértések ügyeit. Óberling a korábbi tapasztalatokról elmondta, a telepített kamerák környezetében megfigyelhető, hogy ott a sofőrök sokkal inkább betartják a KRESZ előírásait, mint máshol. A hatóság arra törekedik, hogy a közlekedők mindenütt a szabályoknak megfelelően vegyenek részt a forgalomban. Megírtuk, a Véda annak az uniós célkitűzésnek a része, amely a hat évvel ezelőtti adatokhoz képest 2020-ra a felére csökkentené a halálos közúti balesetek számát, 2050-ra pedig elérné, hogy a tagországokban senki ne veszítse életét hasonló szerencsétlenségekben.

A Véda nemcsak a sebességet méri, hanem egyebek mellett ellenőrzi majd a biztonsági öv használatát, a tiloson áthajtást, a záróvonal átlépését is.