Krónika
Repülési szakértő: A pilóta helyesen döntött
Kevés idő volt a reagálásra
A szakértő kitért arra is, hogy a mostani esethez hasonló futóműmeghibásodások elég ritkák, de a repülés során a műszaki hiba soha nem zárható ki.
Március 20-án a honvédség egyik, Svédországból Magyarországra tartó Gripen vadászgépe biztonsági okokból a kassai repülőtéren szállt le, miután a pilóták egyike a műszerkijelzőn eltérést érzékelt.
A magyar légierő egy másik Gripen vadászgépe május 19-én Csehországban túlfutott a leszállópályáján, a pilóták katapultáltak. A cáslavi reptéren egy nemzetközi gyakorlaton történt Gripen-balesetet továbbra is vizsgálják a cseh, a magyar és a svéd illetékesek.
Nyugalmazott vadászpilóta: 20 G-s erősségű ütés éri a pilótát katapultáláskor
Nagyjából 20 G-s erősségű, vagyis a testsúly húszszorosának megfelelő ütés éri a pilótát katapultáláskor - mondta Murguly Gusztáv nyugalmazott vadászpilóta az M1 aktuális csatorna csütörtök délelőtti műsorában.
A Magyar Honvédség JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépének pilótája szerda délelőtt kiképzési repülésre szállt fel. Nem sokkal később "deklarált vészhelyzetet" jelentett, mivel többszöri próbálkozásra sem sikerült behúznia a gép orrfutóját. A műszaki hibát nem tudták elhárítani, így a pilóta úgy döntött, hogy az üzemanyag kifogyásáig a levegőben tartja a gépet, majd úgynevezett hasraszállást hajt végre a kecskeméti kifutópályán. Mivel a gép balra kitört a betonon, a pilóta a protokollnak megfelelően katapultált.
Murguly Gusztáv a baleset kapcsán elmondta: a pilóta dönthetett volna úgy is, hogy már a levegőben katapultál, a kecskeméti repülőtérnél van is erre a célra egy úgynevezett katapultálási zóna. Kérdésre válaszolva hozzátette: ez esetben a repülőgép is "biztonságos", vagyis nem lakott területre zuhan le.
Meglett volna az esélye annak, hogy a gép "bebucskázik", esetleg kitörik a másik kerék is - mondta a nyugalmazott vadászpilóta, hozzátéve: Kádár Sándor viszont úgy döntött, hogy megpróbálja lehozni a gépet, "szerencséje volt", hogy csak az orrfutóval volt probléma.
A nyugalmazott vadászpilóta az M1 aktuális csatorna műsorában kitért arra is, hogy a pilóták a katapultálást is gyakorolják. Az előírás szerint jellemzően 80 méter körüli magasságban szoktak katapultálni, de a repülőgép olyan katapulttal van felszerelve, amely "nulla nullás, vagyis nulla sebességnél nulla magasságban és biztonságosan lehet katapultálni. Ha a pilóta a katapultálás mellett dönt, akkor fel kell venni a helyes testtartást (egyenes gerinccel ülni, s hátrahajtani a fejet), majd meg kell húzni a kart - fejtette ki Murguly Gusztáv.
Az M1 Híradójának információi szerint a pilóta csigolyatörést szenvedett.