Krónika

Ötletbörze az orosz légi baleset után

Műszaki gondokról és a pilóták mulasztásáról is ír az oroszországi sajtó, a védelmi minisztérium egyelőre nem ad ki részleteket

Az üzemanyagrendszer és a fékszárnyak meghibásodása is okozhatta az orosz hadsereg vasárnap a Fekete-tengerbe zuhant repülőgépének balesetét oroszországi lapértesülések szerint, ugyanakkor az egyébként tapasztalt pilóták tevékenysége is hozzájárulhatott a történtekhez.

A fékszárny meghibásodása okozhatta az orosz védelmi minisztérium vasárnap a Fekete-tengerbe zuhant Tu–154-es gépének katasztrófáját a Kommerszant című napilap értesülései szerint. A gép adatait rögzítő fekete doboz keddi, elsődleges elemzése után a lapot tájékoztató, nevének elhallgatását kérő illetékes szerint a pilóták súlyosbították a helyzetet, amikor az orr felemelésével korrigálni akarták a fékszárny hibáját. A lap az internetes kiadásában tegnap arról írt, hogy a búvároknak kedden sikerült a harmincméteres mélységből kiemelniük a legnagyobb roncsot, a farokrész négyméteres darabját. Ebben találták meg a parametrikus adatrögzítő berendezést, amelyet elemzésre a légierő Moszkva melletti Ljuberciben működő Központi Tudományos Kutatóintézetébe szállítottak. A honvédelmi tárca egyelőre nem tette közzé az elemzés eredményét, amelynek végleges következtetéseit az összes lehetséges tényező tanulmányozása után az állami bizottság fogja nyilvánosságra hozni.

A nyomozáshoz közel álló orosz forrás szerint a repüléskor a szárnyaknál további felhajtóerőt biztosító fékszárnyakat behúzó rendszer nem működött. A lap által megkérdezett szakértők szerint ez kellemetlen jelenség, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy nem jár végzetes következményekkel. A típushibát részletesen ismertetik a Tu–154-esek üzemeltetési utasításaiban, és folyamatosan oktatják a géppel repülő pilótáknak. A Kommerszant által megkérdezett szakértők szerint a gép személyzete a meghibásodást valamilyen okból nem tudta kezelni, sőt tevékenységével súlyosbította az önmagában véve nem végzetes hibát. A szakértők feltételezik, hogy a katonai pilóták kompenzálni próbálták a zuhanórepülést, és túlságosan erősen húzták maguk felé a kormányt, növelve ugyanakkor a hajtóművek teljesítményét, emiatt kerülhetett a gép a kritikus állásszögbe, veszített a sebességéből, és emelkedés helyett a tengerbe zuhant.

A hivatalos jelentések szerint tegnapig a repülő tizennyolc utasának maradványait hozták felszínre. A kutatók továbbra is kiemelt erőkkel fésülik át a helyszínt, ahol az áldozatok számos személyes holmija mellett megtalálták a gép több alkatrészét, közöttük a szárny egy részét is.

A fékszárnyak meghibásodása mellett tegnap más orosz lapok arról is írtak, hogy a katasztrófát az üzemanyagrendszerben fellépő üzemzavar is okozhatta.

A Szocsiból a szíriai Latakiába elindult, fedélzetén a világhírű Alekszandrov művészegyüttest és több újságírót is szállító Tu–154-es mindkét fekete dobozát megtalálták már, s azok elemzése bizonyára kizárja majd a kétségeket. Az orosz hadsereg saját tulajdonú gépén az egyik legtapasztaltabb személyzet szolgált, és valószínűleg jól ismerhette annak típushibáit.

A katasztrófát vette célkeresztjébe tegnap a Charlie Hebdo, a francia botránylap karikatúrája a tragédiában elhunyt orosz művészeket igyekszik kigúnyolni.