Krónika
Orosz gyártmányú rakéta lőtte le a maláj utasszállítót
Buk rakéta találta el a repülőgépet a végleges szakértői jelentés szerint
Az újság három olyan forrást idéz, amelyek hozzájárultak a katasztrófa ügyében készült jelentés véglegesítéséhez. A dokumentumot magyar idő szerint kedden 13 órakor Hollandiában hozza nyilvánosságra a nemzetközi vizsgálat összehangolásával megbízott Holland Biztonsági Iroda (OVV).
A jelentés a következő kérdésekre fog választ adni:
- mi okozta a gép szétrobbanását
- miért repült a járat az ominózus terület fölött, ahol a konfliktus zajlott
- miért kellett néhány hozzátartozónak négy napig várni, hogy megtudja: szerette a gépen utazott
- mennyire voltak tudatában az utasok és a legénység tagjai annak, hogy mi fog történni velük
Az oroszbarát szakadárok által ellenőrzött területről lőtték ki azt a Buk típusú föld-levegő rakétát, amely eltalálta a Kelet-Ukrajna felett tavaly nyáron lezuhant maláj utasszállító gépet - közölte Tjibbe Joustra, a tragédia ügyében folyó vizsgálatot összehangoló Holland Biztonsági Iroda (OVV) elnöke.
Tjibbe Joustra a holland közszolgálati tévé híradójában leszögezte: bár olyan térségből indították a rakétát, ahol "a határok elmosódtak", mindazonáltal egy olyan területről van szó, "amely felett az oroszbarát szakadárok bírtak ellenőrzéssel".
Az OVV elnöke korábban még azt mondta, nem lehet pontosan megállapítani, hogy honnan lőtték ki a gép tragédiáját okozó rakétát. Később azonban mind ő, mind az OVV egy szóvivője megerősítette, hogy értékelésük szerint a szakadárok területéről indították azt.
Mark Rutte: Oroszországnak együtt kell működnie a felelősök felkutatásában
Mark Rutte holland miniszterelnök kedden együttműködésre szólította fel Oroszországot a Kelet-Ukrajna felett tavaly nyáron lezuhant maláj utasszállító gép ügyében folyó további büntetőjogi vizsgálatban. Moszkvában ugyanakkor "furcsának" minősítették ezt a kérést, elfogultnak nevezve az ügyben napvilágot látott holland jelentést. Rutte egy hágai sajtóértekezletén beszélt erről, miután a tragédia ügyének nemzetközi vizsgálatát összehangoló Holland Biztonsági Iroda (OVV) ismertette végleges jelentését. Utóbbi az incidens okainak és körülményeinek a feltárására szorítkozik, s nem megy bele abba, kinek a bűnéről vagy felelősségéről van szó. A holland kormányfő is hangsúlyozta sajtóértekezletén, hogy az említett jelentésben foglaltak még nem szolgálnak semmiféle "törvényes bizonyítékként" a felelősősök meghatározásához. Minden féltől "visszafogottságot" és "türelmet" kért, hangsúlyozva, hogy a bűnösség megállapítása ebben az ügyben még hosszú, türelmes munkát igényel. "Megértem, hogy egyesek a mai nap után elhamarkodott következtetéseket akarnak levonni... De az igazságügyi folyamat meglehetősen bonyolult, és nekünk tartózkodnunk kell az olyan magatartástól, amely akadályozhatja ezt" - mondta. Kifejtette: az elsőrendű szempont az áldozatok hazajuttatása és kártalanítása, a második legfontosabb teendő a tragédia okainak a feltárása volt, a harmadik prioritás pedig a felelősek megtalálása, bíróság elé állítása. Rutte ennek alapján sürgette Oroszországot, hogy működjék együtt a nyomozás további szakaszában. Felhívta a figyelmet a holland irányítás alatt működő nemzetközi nyomozó csoport (Joint Criminal Investigation Team - JIT) munkájára, amelyben Ausztrália, az Egyesült Államok, Malajzia, Nagy-Britannia, Oroszország és Ukrajna is részt vesz. Az orosz külügyminisztérium kedden kétségbe vonta a holland vizsgálat elfogulatlanságát, közleményben adva hangot kétségének, hogy ez a vizsgálat valóban a gép tragédiájának tárgyszerű feltárását, és nem a már korábban hangoztatott (oroszok elleni) vádak "igazolását" szolgálja. Marija Zaharova külügyi szóvivő közölte: a jelentést most tanulmányozzák az orosz szakértők. "Őszintén szólva nem kis meglepetés számunkra, hogy számos ország máris kommentálta hivatalosan vagy félhivatalosan a még csak most nyilvánosságra hozott dokumentumot" - mondta. A szóvivő "furcsának" nevezte a holland miniszterelnöknek Oroszországhoz intézett felhívását az együttműködésre. Oroszországot mindenfajta ürüggyel igyekeztek távol tartani a vizsgálatban való részvételtől - mondta -, s egyszer csak nyilvánosságra hoznak egy már "kész következtetéseket" tartalmazó jelentést. Szergej Rjabkov orosz külügyminiszter-helyettes is azt panaszolta keddi nyilatkozatában, hogy az elfogulatlan vizsgálatra vonatkozó megannyi orosz felhívás ellenére a holland fél egyetlen pillanatra sem vette figyelembe az Oroszország által első kézből szolgáltatott információkat. Nyilvánvalónak nevezte, hogy az elfogult következtetések bemutatása mögött egyfajta politikai megbízatás teljesítésének a szándéka áll. A Fehér Ház keddi közleményében ugyanakkor az OVV jelentését fontos mérföldkőnek nevezte a felelősök felkutatásának útján. "Az Egyesült Államok támogatni fog minden erőfeszítést, amely a felelősök igazságügyi felelősségre vonását szolgálja. Változatlanul úgy értékeljük, hogy az MH17-es gépet egy föld-levegő rakétával lőtték le Kelet-Ukrajnában a szeparatisták által ellenőrzött területről" - áll a közleményben. Federica Mogherini, az Európai Unió külügyi és biztonságpolitikai főképviselője kedden Brüsszelben állást foglalt amellett, hogy a gép lelövésének közvetlen vagy közvetett felelőseit állítsák bíróság elé. Hangsúlyozta: azoknak az országoknak, amelyek olyan helyzetben vannak, hogy segíteni tudják a nyomozást és a felelősök vád alá helyezését, teljes erejükkel támogatniuk kell a nemzetközi büntetőjogi vizsgálatot.
Buk rakéta találta el a repülőgépet a végleges szakértői jelentés szerint
Egy orosz gyártmányú, Buk típusú föld-levegő rakéta találta el és szakította szét a levegőben a Kelet-Ukrajna felett tavaly nyáron lezuhant maláj utasszállító gépet a nemzetközi szakértők által készített, kedden nyilvánosságra hozott végleges jelentés szerint.
A dokumentum tartalmát a tragédia ügyében folyó nemzetközi vizsgálatot összehangoló Holland Biztonsági Iroda (OVV) ismertette.
A szakértők megállapították, hogy a rakéta - működési elvének megfelelően - a maláj repülőgép pilótafülkéje mellett, attól kevesebb mint egy méterre robbant fel, repeszei azonnal megölték a személyzet három tagját, valamint leszakították a gép orrát. Ennek értelmében a vizsgálatot végzők elvetették annak lehetőségét, hogy műszaki problémák, egy pokolgép vagy egy levegő-levegő rakéta okozta volna az utasszállító lezuhanását.
"Egy 9n314m típusú robbanófej robbant fel a repülőgép pilótafülkéjének bal oldala mellett. Ez annak a fajta robbanófejnek felel meg, amelyet a Buk föld-levegő rakétarendszerhez használnak" - mondta Tjibbe Joustra, az OVV elnöke, hozzátéve, hogy Oroszország vitatja a rakéta típusát.
Joustra az áldozatok hozzátartozóival a jelentés nyilvánosságra hozatala előtt tartott találkozón elmondta, hogy azok az utasok, akik nem a detonáció következtében haltak meg, néhány másodperc alatt elvesztették eszméletüket a hirtelen légnyomáscsökkenés és az oxigén hiánya miatt.
Az OVV vezetője a dél-hollandiai Gilze-Rijen légi támaszponton beszélt, ahol az Ukrajnából elhozott roncsokból gondosan összeállították a lezuhant Boeing 777-es pilótafülkéjét és a gép business osztályú részét.
A jelentés nem nevezi meg, hogy ki a felelős a rakéta indításáért, és arra sem tér ki, hogy melyik területről történt mindez. Ennek kiderítésére külön büntetőjogi vizsgálat folyik, amely várhatóan csak a jövő évben zárul le. A gép lezuhanásának helyszínét magában foglaló kelet-ukrajnai régió, a Donyec-medence az oroszbarát szakadárok ellenőrzése alatt áll, s Ukrajna és Oroszország kölcsönösen egymást vádolja az utasszállító lelövésével.
A szakértői jelentés kitért arra, hogy Ukrajnának oka lett volna légtere lezárására a konfliktus sújtotta terület felett, és annak a 61 légitársaságnak, amely ezen az útvonalon repült, fel kellett volna ismernie a veszélyt. A jelentésben a nemzetközi légi közlekedési szabályok megváltoztatását javasolják annak érdekében, hogy az üzemeltetők rá legyenek kényszerítve a nagyobb átláthatóságra az útvonalválasztás terén.
Ukrajna magyarázata, miért nem zárta le légterét a polgári légi forgalom elől
Ukrajnának nem volt tudomása arról, hogy légvédelmi fegyvereket vetettek be az ország keleti részén, amelyek veszélyt jelenthetnek a polgári repülőgépekre nézve - magyarázta kedden New Yorkban az ukrán külügyminiszter.
A Holland Biztonsági Iroda (OVV) kedden ismertette a nemzetközi szakértőknek a malajziai légitársaság MH-17-es járata katasztrófájával kapcsolatos jelentését, amelyben megállapították, hogy egy orosz gyártmányú, Buk típusú föld-levegő rakéta találta el és szakította szét a levegőben a repülőgépet Kelet-Ukrajna felett tavaly nyáron. A jelentésben külön kitértek arra, hogy Ukrajnának oka lett volna légtere lezárására a konfliktus sújtotta terület felett, és annak a 61 légitársaságnak, amely ezen az útvonalon repült, fel kellett volna ismernie a fegyveres konfliktus jelentette veszélyt.
Pavlo Klimkin ukrán külügyminiszter az ENSZ székhelyére látogatva újságíróknak kijelentette: "Abban az időben senki sem volt tudatában a nagyon fejlett légvédelmi képességek jelenlétének. Akkoriban senkinek nem volt tudomása ilyen veszélyről, mindenki meg volt győződve arról, hogy csupán hagyományos fegyvereket vetettek be" - mondta. A miniszter hozzátette ugyanakkor, hogy mindent megtesznek a felelősök bíróság elé állítása érdekében.
"Az, hogy ilyen fejlett, rendkívül veszélyes légvédelmi rakétát a Donyec-medencébe hoztak, példája azoknak a cselekedeteknek, amelyeket terrorizmusként, háborús bűnként lehet, kell kezelni" - hangsúlyozta az ukrán politikus.
Jacenyuk: az orosz titkosszolgálatok tervelték ki a gép lelövését
Az orosz titkosszolgálatok tervelték ki a tavaly nyáron lezuhant maláj utasszállító gép lelövését a kelet-ukrajnai szakadárok által ellenőrzött területről - jelentette ki Arszenyij Jacenyuk ukrán miniszterelnök kedden Kijevben a kormány ülésén. Hangsúlyozta, hogy Kijev álláspontja szerint orosz fegyveresek által ellenőrzött területről lőtték ki azt a rakétát, amely eltalálta a malajziai légitársaság Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó MH17-es járatát tavaly július 17-én. "Kétségkívül részeg szakadárok nem tudnak egy Buk rakétarendszert kezelni. Ez pedig azt jelenti, hogy csakis képzett orosz katonák kezelhették a fegyverzetet" - fogalmazott Jacenyuk.
Emlékeztetett arra, hogy ukrán szakértők is több tucat vizsgálatot végeztek a katasztrófa körülményeiről, és ígéretet tett arra, hogy ezek eredményeit még a nap folyamán közzéteszik.
A de Volkskrant című holland napilap kedden azt írta, hogy egy Buk típusú föld-levegő rakéta találta el a Kelet-Ukrajnában, szakadár ellenőrzés alatt álló területen lezuhant Boeing 777-es utasszállító repülőgépet. A Buk típusú rakéta orosz gyártmányú.
Mihail Malisevszkij, a fegyvergyártó Almaz-Antej orosz állami konszern főmérnökének tanácsadója keddi moszkvai sajtótájékoztatóján viszont azt állította, hogy saját vizsgálatuk szerint a gépet eltaláló rakétát nem szakadár, hanem az ukrán fegyveres erők által ellenőrzött területről lőtték ki. A katasztrófa után Moszkvában több ízben azt állították, hogy egy Szu-25-ös ukrán csatarepülőgép találta el levegő-levegő rakétával az utasszállítót, ezt azonban képtelenségnek nevezték külföldi, de még orosz szakértők is. A "csatarepülőgép-verziót" alátámasztandó, az orosz vezetés közzétett egy műholddal készített fényképet is, amiről viszont a netezők hamar bizonyították, hogy hamisítvány. Az Almaz-Antej júniusban elismerte, hogy valószínűleg valóban Buk légvédelmi rakétával lőtték le a gépet, viszont azt állította, hogy olyan régi típusúval, amely az orosz hadseregben már nincs hadrendben, viszont az ukrán fegyveres erők nagy számban rendelkeznek vele.
A 298, többségében holland állampolgárságú halálos áldozatot követelő katasztrófa körülményeiről készült végleges nemzetközi szakértői jelentést kedden délután hozta nyilvánosságra a vizsgálat összehangolásával megbízott Holland Biztonsági Iroda (OVV).
Az oroszok szerint ukrán területről lőttek
Nem a kelet-ukrajnai szakadárok uralta Sznyizsne településről, hanem az ukrán hatalom irányítása alatt lévő Zaroscsenszkéről lőtték ki a malajziai utasszállító repülőgép tavalyi katasztrófáját okozó Buk légvédelmi rakétát - jelentette ki a fegyvergyártó Almaz-Antej sajtótájékoztatóján kedden Moszkvában az orosz konszern főmérnökének tanácsadója.
A malajziai légitársaság Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó MH17-es járata tavaly július 17-én az oroszbarát szakadárok ellenőrzése alatt álló kelet-ukrajnai területen zuhant le kétszázkilencvennyolc emberrel a fedélzetén. Az utasok kétharmada holland volt, ezért Hollandiát bízták meg a katasztrófa okainak felderítésére indult nyomozás koordinálásával.
Forrás: MTI, BBC, RT