Krónika
Nem divat már a fémlopás
A szigorú kereskedelmi szabályozás eredményeként látványosan csökkent a káresetek száma
Amíg 2012-ben országos szinten több mint kétezer káresetet jelentettek be, addig 2016-ban ez a szám száz alá csökkent.
A MÁV-nál 2013 első három negyedévében több mint háromszáz káresetet regisztráltak, 2017 azonos időszakában viszont már csak tizenhétszer történt kábellopási esemény.
A fémlopások és a fém illegális kereskedelme jelentős gazdasági károkat okozott, veszélyeztette az élet- és vagyonbiztonságot, s a közszolgálat biztonságát is. A fémtörvény 2013. novemberi hatályba lépése előtt a kárérték több mint egymilliárd forint volt évente, amely a szabályozás bevezetését követően évről évre csökkent, így tavaly már kevesebb, mint harminckétmillió forintnyi kárértéket regisztráltak a közszolgáltatók.
Az intézkedés sikerességét mutatja az is, hogy a Fővárosi Csatornázási Művek, illetve a Vízművek esetében egyáltalán nem történt fémlopás 2016-ban. A kormány célja, hogy a fémlopás minden szektorban megszűnjön, a feketekereskedelem visszaszoruljon, ugyanakkor csökkenjenek a szabályokat betartó fémkereskedők adminisztratív terhei, és gazdaságilag fejlődjenek. Ennek érdekében a Nemzetgazdasági Minisztérium folyamatosan egyeztet a NAV képviselőivel, az érintett szakmai szervezetekkel és a közszolgáltatókkal. A fémtörvény aktuális eredményei alapján a káresetek további csökkenésére lehet számítani a jövőben.