Krónika
Megnyitotta kapuit a Nyugati pályaudvar
A tervek szerint hasonló műszaki-közlekedési felújítási munkálatok kezdődnek jövőre a Déliben, két év múlva pedig a Keletiben
Halaszthatatlan karbantartási munkák miatt a MÁV június 22-én két hétre lezárta a naponta hatvan-hetvenezer utast fogadó budapesti Nyugati pályaudvart, amelynek felújítása után, tegnap hajnalban ismét megindult a menetrend szerinti forgalom. A vasútvállalat tájékoztatása szerint a pályaudvar felújításán nyolc szakma körülbelül százötven-kétszáz szakembere dolgozott, és megközelítően ugyanennyien végezték a munkálatok másfél éves előkészítését is. Egyebek mellett elvégezték az utastájékoztató rendszerek karbantartását, ezáltal az újranyitás után már jobban láthatók a kiírások. Az utasperonokon aszfaltoztak, megtisztították a nagycsarnok fal- és üvegfelületét, pótolták a kitört és hiányzó üvegeket. Emellett folyamatosan végzik a graffitimentesítést az aluljárókban.
A munka része volt a Nyugati pályaudvarra bevezető pályák egyes szakaszain a vágányok és kitérők, valamint több váltó felújítása és kijavítása is. Átvizsgáltak huszonhárom kilométernyi felsővezetéket, felújították a pályaudvar biztosítóberendezéseit, és elvégezték ezek teljes vizsgálatát.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tájékoztatása szerint a nyitással megszűntek a pályaudvar felújításának idejére bevezetett közlekedési változások. Közleményükben azt írták, újra a Görgey út felújítása alatt érvényes forgalmi rend szerint lehet utazni a 12-es és a 14-es villamos vonalán, és megszűnik a 14A járat (a BKK a villamos és a pótlóbuszok közlekedéséről a www.bkk.hu/gorgey oldalon tájékoztat), és újra a megszokott útvonalán és menetrendje szerint közlekedik a 30-as, a 30A, a 32-es, a 225-ös és a 230-as autóbusz.
A BKK járatain már nem fogadják el azokat a vasúti jegyeket és bérleteket, amelyeket a pályaudvarra mint indulási vagy célállomásra állítottak ki.
2 perces interjú: Lőcsei Virág, a MÁV sajtószóvivője
– Minden tervezett feladatot el tudtak végezni a szakemberek a Nyugati pályaudvar felújításakor?
– A munkálatok döntő részét elvégezték a kivitelezők, már csak néhány apróbb simítás maradt hátra. Hangsúlyozom, hogy a felújítás teendőit elsősorban a műszaki szempontból fontos, és halaszthatatlan, nem pedig az esztétikai feladatok mentén határozták meg a tervezők. Utóbbiak közül akad még munka, ilyen az úgynevezett hidegváró álmennyezetének rendbetétele a West End bevásárlóközpont felőli oldalon, a kismozgólépcsők környékén.
– Mennyibe került a Nyugati pályaudvar felújítása?
– A műszaki-közlekedési és kisebb részben építészeti munkák 290 millió forintba kerültek.
– Tervez-e a MÁV más fővárosi pályaudvarokon hasonló jellegű és nagyságrendű felújítást?
– Igen, hasonló munkák kezdődnek jövőre a Déliben, 2017-ben pedig a Keletiben. A tervek szerint mindkét helyszínen a Nyugatihoz hasonlóan elsősorban a műszaki-közlekedési felújításé lesz a főszerep, a vágányok, váltók, felsővezetékek cseréje miatt ott is szüneteltetni kell majd az utasforgalmat.
– Az építészeti, esztétikai felújítás háttérbe szorul?
– Nem szorul háttérbe, a 2014–2020-as uniós költségvetési időszak tervei között szerepel a Nyugati és a Keleti teljes építészeti, műszaki felújítása. Mindkét épület a műemlékvédelem oltalmát élvezi, ezért azok renoválása különleges szakértelmet, infrastruktúrát igényel, mindezt össze kell majd hangolni azzal a jogos igénnyel is, hogy az állomásokon a legkorszerűbb berendezések szolgálják ki az utasokat, illetve az ott dolgozókat. (CST)