Krónika
Már nincsenek túlélők a Jangcén felborult hajón
Keresik a holttesteket
A kínai állami média híradásai szerint darukkal és kézi erővel fordították meg a hetvenkét órán át fejjel lefelé álló hatalmas, négyszintes hajótestet, amelynek oldalán immár láthatóvá vált a Kelet Csillaga felirat.
A mentők feladata a hajó stabilizálását követően az, hogy a kabinokat egyenként átkutatva megkeressék és partra vigyék a holttesteket. Mindeközben a keresést folytatják a balesettől számított 220 kilométeres folyóhosszon. Eddig négy holttestet emeltek ki a Jangce Hupejjel szomszédos Hunan tartományi szakaszán.
A hajó felállításáról azt követően döntöttek, hogy a kínai politikai csúcsvezetés csütörtökön ülést tartott és a mentés felgyorsítását sürgette. Szerdán éjszaka vágták az első léket a vízből addig kiemelkedő hajófenéken, de a búvárok már nem találtak életre utaló nyomokat. Miután műszeres vizsgálattal sem fedeztek fel életjeleket, nem volt kockázata a hajó megmozdításának.
A helyszínen csütörtök éjszakától katonák aktív közreműködésével dolgoztak azon, hogy kiemeljék a holttesteket.
Idővel megszaporodtak a kritikus hangok, és a kérdések, amelyekkel a mentés hatékonyságát megkérdőjelezik, például azt firtatva, hogy miért kellett a harmadik napig várni a hajófenék meglékelésével.
A hongkongi South China Morning Post című lapban megszólaltatott egyik szakértő szerint is a rést sokkal előbb meg kellett volna nyitni és oxigént kellett volna bejuttatni, hogy a még esetlegesen élő embereknek esélyt adjanak a menekülésre. Mások jelentős mulasztásnak tartják, hogy állítólag a hajószerencsétlenségről a hatóságok csak több mint két órával a történtek után értesültek.
A négyszintes, hetvenhat méter hosszú Kelet Csillaga május 28-án indult tizenegy napos útjára a Jangce folyó közkedvelt turista útvonalán Csiangszu tartomány székvárosából, Nankingból a délnyugat-kínai Csungkingba. Fedélzetén volt négyszázötvennyolc ember, négyszázhat - ötven és nyolcvan év közötti - turista, egy utazási iroda öt alkalmazottja és a hajó negyvenhét fős legénysége. A kapitányt és a fedélzeti főmérnököt a hatóságok kihallgatták, őrizetben vannak. Elmondásuk szerint a tragédia egy-két perc alatt történt, amikor egy tornádó felborította a hajót.