Krónika

Már búvárok keresik a lezuhant gép fekete dobozát + GALÉRIA

Javult az időjárás a Jávai-tengernél

Javult az időjárás a december végi indonéziai repülőgép-katasztrófa helyszínén, így a korábbi napok akadozásait követően hétfőn folytatni tudták a maradványok utáni kutatást a Jávai-tengerben. Egyelőre nem bukkantak rá a fontos adatokat tartalmazó fekete dobozra. A vizsgálathoz közeli források szerint közvetlen a tragédia előtt az utasszállító hirtelen, szinte elképzelhetetlen gyorsasággal megemelkedett, és ezután zuhanni kezdett, majdhogynem függőlegesen csapódott a tengerbe.

repcsidarabok

A gép egy darabja

A csendesedő vizeken az indonéz hadsereg búvárai is le tudtak merülni a tenger alá, a felszínen és a partvidéken pedig - a korábbinál nagyobb területen - hajók és helikopterek indultak a gép maradványainak keresésére. A búvárok azt a körzetet próbálják megközelíteni, ahol a hatóságok hanglokátorral megtalálták a lezuhant gép roncsait. Egyelőre mindazonáltal nem vehető biztosra, hogy a repülési adatokat és a pilóták beszélgetéseit rögzítő készülék is az észlelt roncsokban van. 

Megtalálhatták az utasszállító roncsait 

Két nagyméretű tárgyat találtak a Jávai-tenger fenekén a hat napja eltűnt utasszállító repülőgépet kereső csoportok – jelentette be szombaton a kutatást irányító indonéz ügynökség vezetője. Bambang Soelistyo elmondása szerint ezek a tárgyak harminc méter mélyen fekszenek a tengerfenéken, azon a helyen, ahol a lezuhant gép utáni kutatás is folyt. Emellett olajfoltot is lebeg a víz felszínén, ezért Soelistyo sajtótájékoztatóján meggyőződését fejezte ki, hogy az eltűnt gép roncsaira bukkantak. 

Egyes hírügynökségek tényként közlik, hogy megtalálták a gép roncsait, mások pedig tartózkodnak ettől, csupán "két tárgyról" írnak. 

A tengerfenéken észlelt egyik tárgy 9,4-szer 4,8 méteres, és 0,4 méter vastag, a másik pedig 7,2-szer félméteres. Soelistyo szerint most megpróbálnak felvételt készíteni róluk mélyvízi robotjárművekkel, majd búvárok is leereszkednének a tengerfenékre, de a kutatást az erős hullámzás és viharos széllökések nehezítik.

Egyelőre nincs meg a fekete doboz

Az indonéz hatóságok bejelentése szerint egyelőre nem érzékelték a gép fekete dobozának jelzéseit. Az indonéziai kutatócsoportot vezető illetékes, Bambang Soelistyo közölte: az időjárási körülmények nem tették lehetővé, hogy a búvárok megközelítsék azt a tenger alatti területet, ahol a hatóságok hanglokátorral megtalálták a lezuhant gép roncsait, összesen hat nagyobb törzsdarabot, amelyek közül a legnagyobb 18 méter hosszú és 5,4 méter széles.

Soelistyo szerint "korábbi tapasztalatok alapján" a gép fekete doboza nem lehet messze a megtalált roncsoktól, azonban a hajók még nem észlelték az általa leadott jelzéseket. A kutatócsoport egyik tagja szerint a gép farokrésze, amelyben a fekete dobozok vannak, vélhetően elvált a törzstől a katasztrófa során.

 

December végén zuhant le a gép

Az AirAsia 8501-es járata 162 emberrel a fedélzetén december 28-án reggel indult Surabayából Szingapúrba. A kapcsolat a felszállás után 42 perccel szakadt meg, amikor az Airbus a Jávai-tenger fölött, a borneói Kalimantan és Jáva között repült. 

Eddig összesen harminc holttest került elő. Apróbb gépdarabokat is kihalásztak már a tengerből, de a gép törzsét mindezidáig nem találták meg.

A fekete dobozok utáni kutatás egy 13 500 négyzetkilométeres területen folyik, a műveletben indonéz, maláj, szingapúri és amerikai hajók, valamint fémkereső berendezésekkel felszerelt repülőgépek vesznek részt, de két japán helikopterszállító hajó is bekapcsolódik a kutatásba.

Viharzónába került

A szélsőséges időjárási körülmények idézhették elő a tragédiát - jelentette be vasárnap az indonéziai meteorológiai szolgálat, miután kielemezte a térségben a tragédia idején rögzített időjárási adatokat.

Az ügynökség hangsúlyozta, hogy ez az egyike a lehetséges okoknak, amely a rendelkezésre álló meteorológiai adatokon alapul. A legvalószínűbb magyarázat az, hogy lejegesedtek és meghibásodtak a hajtóművek, miután a gép berepült egy viharfelhőbe.
Az eddig megszólaltatott szakértők is leginkább a térségben uralkodó ítéletidővel hozták kapcsolatba a tragédiát, valószínűsítették, hogy a gép viharzónába került. A pilóta nem adott le vészjelzést, de közvetlenül az eltűnés előtt engedélyt kért a repülésirányítóktól arra, hogy nagyobb magasságba emelje a gépet. Az engedély megadása azonban váratott magára, mert zsúfolt volt ott a légi forgalom.    
A vizsgálathoz közeli források szerint közvetlen a tragédia előtt az utasszállító hirtelen, szinte elképzelhetetlen gyorsasággal megemelkedett, és ezután zuhanni kezdett, majdhogynem függőlegesen csapódott a tengerbe.
Az indonéziai hatóságok immár biztosra veszik, hogy a Jávai-tenger fenekén, Kalimantan partjaitól mintegy 170 kilométerre megtalálták a lezuhant gép roncsait, összesen hat nagyobb törzsdarabot. A legnagyobb közülük 18 méter hosszú, 5,4 méter széles.
Eddig összesen harminc holttest került elő. 
A gép fekete dobozainak helyét nem tudták meghatározni, mivel a környéken erős a hajóforgalom, amely nagy háttérzajt okoz, és lehetetlenné teszi a berendezések jelének észlelését. Az elmúlt napokban az erős hullámzás és szél akadályozta a kutatást, de vasárnap lecsendesedett a tenger, a nap folyamán búvárok ereszkednek le a mélybe, hogy felvételeket készítsenek a roncsokról. Mintegy kilencven indonéz és orosz búvár merül alá 15 fős csoportokban, harminc-harminc percen át fogják filmezni a roncsokat. Huszonhét hajó vesz részt a műveletben.


Az indonéz hatóságok szombaton megtiltották az AirAsia légitársaságnak, hogy a katasztrófa okainak tisztázásáig járatokat indítson ugyanabban a légifolyosóban, ahol nyoma veszett 8501-es járatnak. Ezt azzal indokolják, hogy a légitársaság nem tartotta be az engedélyezett menetrendet: csak keddenként, csütörtökönként és szombatonként indíthatott volna járatokat Surabaya és Szingapúr között, miközben a szerencsétlenség vasárnap történt. Az AirAsia elnöke cáfolta azt, hogy engedély nélkül repült a szerencsétlenül járt gép.

Forrás: MTI/Reuters/AFP/Hszinhua/TASZSZ