Krónika

Lassú marad az idén az 1-es villamos

Jövő év elejére tervezi a BKK a városligeti vasúti felüljáró dilatációs elemeinek cseréjét, a cég szerint nem kell leállítani a járatot

Napról napra lassabban haladnak át Budapesten a felújított, a tavasszal átadott 1-es villamos vonalán a szerelvények a Vágány utca és a Kacsóh Pongrác úti megálló közötti szakaszon.

A néhány száz méteres táv megtétele már több percet vesz igénybe. A vonatok vezetői állóra fékezéssel és néhány centiméteres gurulásokkal jutnak át a vasúti felüljárón, a villamosokat jelenleg már a kényelmesen sétáló gyalogosok is megelőzik.

Az 1-es vonal rekonstrukciójának tervezése kezdetén – hét éve – sem a vágányok, sem az úgynevezett dilatációs berendezések állapota nem indokolta azok cseréjét, így azokat nem is újították fel – olvasható a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) lapunknak küldött, az ügyben feltett kérdéseire adott válaszában.

A dilatációs berendezésekre azért van szükség, hogy azok kiegyenlítsék a híd hőtágulás okozta mozgását. Ezeket a kilencvenes években építették be, és manapság már gyakran eltörnek, s a szakemberek jelenleg annyit tudnak tenni, hogy összehegesztik a sérült alkatrészeket. A villamosvezetők jelzései alapján már korábban nyilvánvalóvá vált, hogy a dilatációkat ki kell cserélni, de időközben elkészült az 1-es vonal felújításának terve, az uniós forrásból finanszírozott kivitelezés szigorú szabályozása pedig már nem tette lehetővé, hogy módosítsanak azon. A BKK szerint a dilatációs elemek cseréje a jövő év elején kezdődhet el, a vágányokat azonban akkor sem szándékoznak felújítani a szakaszon, mert a szakemberek úgy látják, hogy azok állapota megfelelő. A dilatációk cseréjét valószínűleg hétvégenként végzik majd, amikor a kevesebb utas miatt szüneteltetni lehet a villamosforgalmat a Városligetnél.

A BKK szerint nincs alapjuk azoknak a híreknek, hogy azért a rövidebb kivitelű, új CAF-villamosokkal végzik a próbajáratokat, mert az 1-es vonalra szánt, lényegesen hosszabb és nehezebb járművek súlyát a városligeti felüljáró sínpályája már nem bírná el. A BKK tájékoztatása szerint utóbbiakat, az ötvenöt méteres szerelvényeket még a kocsiszínben tesztelik.

A BKK tájékoztatása szerint a tavasszal forgalomba állított 1-es vonal teljes hosszán öt perccel csökkent a menetidő, ami aztán a fentiek miatt mostanára két-három perccel újra megnövekedett.

Lapunk kérdésére a közlekedési cég határozottan kijelentette, hogy az említett hiba miatt nem kell leállítani az 1-es villamos közlekedését.