Krónika

Kezdődik a dél-budai közlekedési rémálom

Az új villamosok a forgalom más résztvevőire is jelentős hatással lesznek

Várhatóan nemcsak az autósok, hanem a kerékpárosok is kárvallottjai lesznek a dél-budai villamoshálózat holnap kezdődő átalakításának. Az új, szélesebb megállóhelyek ugyanis az egyéni közlekedéstől veszik el a területet.

Holnap kezdődnek az év egyik legnagyobb, a fővárosi közlekedést érintő beruházásának munkálatai, amelyekben ötvenöt villamosmegállót építenek át, vágányokat, felsővezetékeket cserélnek ki, kocsiszínt újítanak fel Dél-Budán. A nyár végéig tartó építkezéssel a megállókat akadálymentessé teszik, azok egyben illeszkednek az új CAF-villamosok méretéhez is. A Budapesten közlekedők mindennapjait jelentősen befolyásolja, hogy a munkálatok idejére lezárják a Szabadság hidat a járművek elől, azon csak gyalog, vagy kerékpárral a forgalmi sávokon lehet majd közlekedni. A híd átalakítására ugyancsak a CAF-villamosok miatt van szükség, biztonságos közlekedésük érdekében a budai oldalon a vágányokat is át kell építeni.

Az Index információi szerint a várható folyamatos dugókban araszoló autósokon kívül a dél-budai átalakítások hosszabb távú kárvallottjai a kerékpárosok lehetnek: az átépítendő ötvenöt villamosmegálló mindegyike szélesebb lesz az eddiginél, így a Szent Gellért tér és a Móricz Zsigmond körtér, valamint a körtérről a Fehérvári úton Budafok irányába a közlekedési sávok a megállóknál leszűkülnek az eredeti terv szerint, amelyet a főváros vezetése korábban nem fogadott el. Sok mozgástér azonban továbbra sincs, így az új peronok környékén vagy a járművek, vagy a kerékpárosok számára fenntartott sávokból kell elvenni, ami a várható konfliktushelyzetek mellett tovább nehezítené a haladást az érintett szakaszokon. Hivatalos nyilatkozat még a munkák megkezdése előtt sincs a tervekről, amelyek korábban még arról szóltak, hogy a Fehérvári úton a Bocskai úttól a Kondorosi útig épülne meg Budapest eddigi leghosszabb, kétoldali kerékpársávja, ami az említett okok miatt nem tűnik valószínűnek. Az ügyben megszólalt a XI. kerületi Fidelitas is, közleménye szerint a felújítások elképzelhetetlenek biztonságos, kétoldali bicikliút kialakítása nélkül.