Krónika
Így újul meg a Lánchíd és a Váralagút
Valószínűleg csak az ősszel kezdődnek a lezárások – Bedugulhat az Erzsébet és Margit híd – Háromágúak lesznek a híd kandeláberei
A Fővárosi Közgyűlés április 5-én döntött a Lánchíd és a Váralagút felújításának, pontosabban a Budapesti Közlekedési Központ terveinek megvalósíthatóságáról, ezzel együtt a munkálatok megkezdéséről. A Főpolgármesteri Hivatal Kommunikációs Osztályától lapunk megtudta, június elsején még nem a tényleges munkavégzés kezdődik, hiszen a Széchenyi Lánchíd és a Várhegy-alagút lezárása csak a kivitelezői közbeszerzés lefolytatását és a nyertes kivitelezővel való szerződés megkötését követően indulhat meg.
A munkálatok alatt a hidat és az alagutat is lezárják, de az átkelőt a gyalogosok a felújítás időtartama alatt is használhatják. Erre az északi járdán, a déli járdán, valamint a közúti pályalemezen ideiglenes gyalogosfolyosó lesz kijelölve, mindig az aktuális építési fázisnak megfelelően. A kétirányú hajózási forgalmat is fenntartják a Dunán. Az alsó rakpartok közúti forgalmát csak időszakosan korlátozzák majd, s erről idejében tájékoztatást kapnak az érintettek.
A pesti és budai hídfőben lévő gyalogos aluljárókat – szerkezeti átépítésük miatt – lezárják. A Várhegy-alagutat sem lehet majd használni az építkezés ideje alatt. A Clark Ádám tér felújítása az egyes építkezési fázisokhoz igazodva történik, végleges helyreállítása csak a Lánchíd és az alagút felújításának befejezésével együttesen lesz lehetséges.
Budapest legrégebbi hídján harminc évvel ezelőtt végeztek utoljára nagyobb renoválást. A mostani munkálatokat többek között a híd teherbírásának csökkenése, valamint az alagút rendszeres beázása, nem megfelelő szellőzése indokolja. Mivel a Lánchíd és az alagút keleti kapuzata is az UNESCO Világörökség részét képezi, a Budapesti Közlekedési Központ által kidolgozott tervek során az örökségvédelmi szempontokat is figyelembe vették.
A gépjárműforgalmat azért tiltották meg teljesen, mert a közúti pályalemezeket el kell bontani, s új úttest és gyalogjárda létesül. Ez indokolja azt, hogy a gyalogos forgalmat is terelni kell. A hídfők, a pillérek és a kőoroszlánok helyrehozatalához szakértőket kell bevonni, valamint két igen látványos változásra is számíthatunk. Az egyik, hogy eredeti pompájukban állítják vissza a kandelábereket. Ezek egykoron háromágúak voltak, azonban a második világháborút követően nem építették vissza őket, így most ezeket pótolják. A másik, hogy korszerűsítik a híd világítását is, a mai világítótesteket LED-es fényforrások váltják fel, amelyekkel már különböző színek is megjeleníthetők lesznek. Érdekesség még, hogy a pillérek körüli kezelőjárdák részbeni visszabontásával jó ideje nem látható pillérelemek, díszítések válnak láthatóvá. Néhány éve a Margit hidat is olyan elemek visszaépítésével állították helyre, amelyekkel az annak idején megépült.
Az alagút rendbetételét ugyancsak a műszaki állapotának leromlása indokolja. Lepattogzó mozaikcsempéit lebontják, új, korszerű szigetelőrendszert és vasbeton kérget építenek be, s ezt követően a falát újracsempézik. A világítást itt is cserélik, és megoldódik a szellőzés is. Olyan ventilátorokat építenek be, amelyek a széljáráshoz igazodva tudják majd a levegőt keringetni.
A Főpolgármesteri Hivatal azt a tájékoztatást adta, hogy a tömegközlekedést használóknak érdemes a terelt útvonalon járó buszokat, a 2-es metrót és a hajójáratokat használniuk. Az autóval közlekedőknek javasolt, hogy elsősorban az Erzsébet hídon keresztül, másodsorban a Margit híd felé kerüljenek majd. A járatsűrítéseket és egyéb forgalomtechnikai beavatkozásokat (például a jelzőlámpa-áthangolások) az éppen aktuális igények felmérését követően lesz lehetőség beállítani. Ezekre még nem született végleges terv, azonban az Origo tegnap közzétett egy modellezési vizsgálatot. Eszerint nem csak a hidak forgalma ugrik meg jelentősen, hanem a Szent István körút, a Fő utca, a rakpartok, az Attila út, a Krisztina körút és a Hegyalja út is nagyobb forgalmat bonyolít majd le a megszokottnál.
A pesti oldalon a Múzeum körúton, az Üllői úton, a Kerepesi úton és a Népszínház utcában forgalomcsökkenéssel számolnak. Ez idő tájt a budai és a pesti alsó rakpartokon víz-, illetve gázcsöveket cserélnek, viszont ezek a munkák július közepéig várhatóan befejeződnek.
Az Origo szerint a Lánchíd esetében nem valószínűsíthető a nyári munkakezdés, ami a nyári vizes világbajnokság szempontjából a megnövekedő turistaforgalom miatt kedvezőnek tekinthető.
Átalakítások a hegy gyomrában
A Várhegy-alagúton belül a Krisztina körút felé tartó kerékpárosok önálló kerékpársávot kapnak. A Krisztina körút felé tartó forgalmi sáv háromméteresre szűkül, az északi szerelőjárda viszont 1,25 méteresre bővül, ami kerékpársávként szolgál majd az egyirányú forgalom számára. A pesti oldal felé közlekedő biciklisek a szélesített közúti sávon haladhatnak majd, emiatt az 1,9 méter széles járda másfél méteresre szűkül, és csak a gyalogosoké lesz. A Clark Ádám tér felé tartó forgalmi sáv viszont 3,7 méteresre bővül, amelyre kerékpáros nyomvonalat festenek fel.