Krónika
Horrorhinta: hosszú vizsgálat jöhet
A szigorú műszaki vizsgálatok ellenére is kerülhetett rossz minőségű fém alkatrész a szerkezetbe
Továbbra is ismeretlen tettes ellen nyomoz foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés miatt a szombaton Várpalotán kettétört óriáshinta ügyében a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság –közölte lapunkkal Orosz Katalin, a hatóság szóvivője. Információink szerint a történtek miatt előírt igazságügyi szakértői vizsgálat elhúzódhat, mivel a még tisztázatlan hátterű baleset okainak feltárásához számos szakember véleménye szükséges, és valószínűleg nyilatkozatot kell tenniük a meghibásodott szerkezetet biztonságosnak minősítő szakembereknek is, akik a Budapesti Műszaki Egyetem alkalmazottai.
A Várpalotai Napokon életveszélyesen megsérült tizennyolc éves fiatalember állapota továbbra is válságos, édesanyja szerint az orvosok kevés esélyt adnak a felépülésére.
Igaz, hogy a két éve készült, kettétört kalapácshintát többször átalakították, de ezeket a beavatkozásokat minden esetben a szabályoknak megfelelő, szigorú műszaki ellenőrzés követte – közölte lapunkkal a tulajdonos. A Happy New World nevű utazó vidámparkot üzemeltető családi vállalkozás vezetője kitart azon álláspontja mellett, hogy a történteket a hinta két karját rögzítő munkahengereknél lévő, utólag beépített anyag nem megfelelő minősége okozta. Greznár Attila erre az alkatrész törésének profiljából következtetett, amely a speciálisan kovácsolt acélhoz képest úgy nézett ki, mint amikor egy közönséges öntvény hasad el. A Banzai nevű szerkezetet szakmérnökök tervezték, és megfelelő képesítéssel rendelkező kivitelezők készítették el Tiszafüreden. Greznár Attila tavaly módosíttatott a szerkezeten, és megerősíttette azt. Ezt egy szolnoki cég végezte el, egy Olaszországból megrendelt fém alkatrész beépítésével. A hasonló átalakítások után csak akkor lehet újra engedélyt szerezni a játékra, ha azt a legszigorúbb ellenőrzésnek vetik alá.
Greznár Attila tájékoztatása szerint ezek tartalmaznak olyan vizsgálatokat is, mint a röntgensugaras ellenőrzés és az úgynevezett penetrálás, amely a mikrorepedéseket is kimutatja. Nem alkalmasak ugyanakkor arra, hogy jelezzék, ha nem megfelelő fém alkatrész került a szerkezetbe. A fémiparban és a kereskedelemben azonban nem jellemző - főleg nagy teherbírású, veszélyes gépek esetén –, hogy a szállító ne azt az anyagminőséget szállítsa le, mint amit megrendeltek tőle.
A Várpalotán történteknek azonban ez állhat a hátterében, az Olaszországból beszerzett acél minősége nem felelt meg az előírtaknak. Greznár Attila szerint a hinta a tesztekkor így is biztonságosnak látszott, és az elképzelhető terhelésének csaknem a kétszeresére sem mutatta hiba jeleit.
A Várpalotai Napokon életveszélyesen megsérült tizennyolc éves fiatalember állapota továbbra is válságos, édesanyja szerint az orvosok kevés esélyt adnak a felépülésére.
Igaz, hogy a két éve készült, kettétört kalapácshintát többször átalakították, de ezeket a beavatkozásokat minden esetben a szabályoknak megfelelő, szigorú műszaki ellenőrzés követte – közölte lapunkkal a tulajdonos. A Happy New World nevű utazó vidámparkot üzemeltető családi vállalkozás vezetője kitart azon álláspontja mellett, hogy a történteket a hinta két karját rögzítő munkahengereknél lévő, utólag beépített anyag nem megfelelő minősége okozta. Greznár Attila erre az alkatrész törésének profiljából következtetett, amely a speciálisan kovácsolt acélhoz képest úgy nézett ki, mint amikor egy közönséges öntvény hasad el. A Banzai nevű szerkezetet szakmérnökök tervezték, és megfelelő képesítéssel rendelkező kivitelezők készítették el Tiszafüreden. Greznár Attila tavaly módosíttatott a szerkezeten, és megerősíttette azt. Ezt egy szolnoki cég végezte el, egy Olaszországból megrendelt fém alkatrész beépítésével. A hasonló átalakítások után csak akkor lehet újra engedélyt szerezni a játékra, ha azt a legszigorúbb ellenőrzésnek vetik alá.
Greznár Attila tájékoztatása szerint ezek tartalmaznak olyan vizsgálatokat is, mint a röntgensugaras ellenőrzés és az úgynevezett penetrálás, amely a mikrorepedéseket is kimutatja. Nem alkalmasak ugyanakkor arra, hogy jelezzék, ha nem megfelelő fém alkatrész került a szerkezetbe. A fémiparban és a kereskedelemben azonban nem jellemző - főleg nagy teherbírású, veszélyes gépek esetén –, hogy a szállító ne azt az anyagminőséget szállítsa le, mint amit megrendeltek tőle.
A Várpalotán történteknek azonban ez állhat a hátterében, az Olaszországból beszerzett acél minősége nem felelt meg az előírtaknak. Greznár Attila szerint a hinta a tesztekkor így is biztonságosnak látszott, és az elképzelhető terhelésének csaknem a kétszeresére sem mutatta hiba jeleit.