Krónika
Hecchívók a vonal végén
Nem ritka, hogy egy-egy rosszindulatú telefonáló naponta százszor tárcsázza az ingyenesen elérhető lelki elsősegélyt, emiatt pedig a rászorulók esnek el a segítségtől
Az első hazai lelki elsősegély telefonszolgálat 1970-ben Debrecenben alakult, majd Budapesten, Győrben és a többi városban sorra jöttek létre az ehhez hasonló szolgálatok, amelyek 1986-ban szövetségbe tömörültek és létrehozták a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségét (LESZ).
Célunk és feladatunk elsősorban az öngyilkosságok megelőzése és a krízishelyzetek kezelése – mondta lapunknak Dudás Erika pszichológus, a LESZ szakmai alelnöke.
A szövetség önkéntesei egészségmegőrző és betegségmegelőző tevékenységet látnak el a nap huszonnégy órájában. Többféle problémával hívják őket, legsúlyosabb esetben olyanok, akik öngyilkosságot fontolgatnak, nem látják értelmét a további küzdelemnek. Magas a kapcsolati, egzisztenciális, munkahelyi és más különböző veszteségek miatt hozzájuk fordulók aránya is.
Az érdemi hívások három–öt százaléka úgynevezett szuicid krízishívás, egyéb krízishelyzet miatt évente tizenhat–tizennyolcezerszer hívják őket, míg a veszélyes hívások – mikor még nincsen krízishelyzetben a hívó, de súlyos a probléma – aránya harminc százalék. Hecchívások az elmúlt évtizedekben is léteztek, de számuk és arányuk elenyésző volt a jelenlegi helyzethez képest – magyarázta a szakmai alelnök. Az inadekvát hívások aránya leginkább az elmúlt két évben emelkedett. Csak 2018-at nézve a közel 200 ezer hívás hatvan százaléka ilyen volt. Ezen belül kiemelkedik a hecc- és zaklatóhívók aránya.
Nem a csínyhívások jelentik az igazi problémát, hanem a rosszindulatú, provokatív, zaklató tárcsázók számának emelkedése. Nem ritka, hogy közülük valaki egy nap százszor hívja a térítésmentesen elérhető 116-123-as vonalat, így pedig a valóban rászoruló nem éri el a segítőket – emelte ki Dudás Erika. Tény az is, hogy az ilyen hívók felemésztik az állami támogatásként kapott, telefonszámla kiegyenlítésére vonatkozó összeget.
Másrészről az önkénteseknek is nehézséget okoz, mikor obszcén kifejezésekkel sértegetik őket, de emellett több alkalommal előfordult olyan eset is, hogy valaki pizzát akart rendelni a vonal túlsó végén.
A LESZ próbálja tréningezni önkénteseit az ilyen helyzetekre, de jogi lépéseket is tesznek a hecc- és zaklatóhívások csökkentése érdekében.