Gazdaság

Vásárlás tudatosan és körültekintően

Sok panasz érkezik a Budapesti Békéltető Testülethez – Kevesen hagyták az utolsó pillanatra az ünnepi meglepetés kiválasztását

„Nem azt kaptam, amit az interneten rendeltem, mit tehetek?”, „Megbízhatok a kuponos oldalakban?” – egyre több ilyen megkeresés érkezik a Budapesti Békéltető Testülethez a karácsony közeledtével. A fogyasztói kérelmek jól mutatják azokat a leggyakoribb kifogásokat is, amelyek felmerülnek az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások igénybe vételekor.

allee
Ünnepi forgalom a plázában (Fotó: Csudai Sándor)

A fogyasztók hagyják magukat befolyásolni azzal, hogy az ajánlat csak egy bizonyos, rövid ideig érvényes, és azután már csak jelentősen kedvezőtlenebb feltételekkel vagy egyáltalán nem juthatnak hozzá az adott termékhez, vagy szolgáltatáshoz. Gondosan olvassák el a szerződési feltételeket, amelyeknek részét képezik az Általános Szerződési Feltételek és/vagy Felhasználási Feltételek nevű dokumentumok is. Továbbá ne ikszeljenek automatikusan – figyelmeztet a Budapesti Békéltető Testület.

Közölték, a vállalkozás köteles tájékoztatni a fogyasztót a vállalkozás elnevezéséről, postacíméről, székhelyéről, elérhetőségéről és fogyasztói szerződés esetén a termék lényeges tulajdonságairól is: ezeket mindig ajánlott elolvasni. Azzal a vállalkozással ne kössenek szerződést, amely nem tette közzé internetes honlapján legalább az alapadatokat. A fizetés és a kiszállítás pontos feltételeiről tájékozódjanak a fogyasztók a szerződéskötést megelőzően. Internetes vásárlás esetén ugyanis rendszerint kapcsolódik a szerződéshez szállítás, és esetenként többféle fizetési mód is lehetséges, amelyeknek különböző díjai lehetnek.

A fogyasztók minden esetben, még a szerződéskötés megkezdése előtt tisztázzák azt, hogy mi a szerződéskötés pontos menete, melyek a lépései, és meddig léphetnek vissza a szerződéstől jogkövetkezmények nélkül.Annak tudatában kössenek csak szerződést, hogy a weboldal üzemeltetője nem feltétlenül felel a főszolgáltatás, vagyis a megrendelt termék vagy szolgáltatás hibájáért. Az ugyanis elsősorban a szerződésnek az ajánlatban foglalt tartalommal történő létrejöttére vállal kötelezettséget. Azt követően, hogy a szerződés létrejött, az eset összes körülményei alapján dönthető el, hogy egy esetleges hibás teljesítésért a weboldalt üzemeltető vállalkozás vagy a terméket, illetve szolgáltatást ténylegesen nyújtó vállalkozás felel-e. Ilyen lényeges körülmény különösen az, hogy a kupon kiállítását követően a fogyasztó melyik vállalkozással állt kapcsolatban, melyik vállalkozásnak fizetett, a fizetésről melyik vállalkozás állította ki a számlát, ténylegesen ki adta át a fogyasztó részére az adott terméket, a használati-kezelési útmutatót vagy a jótállási jegyet. A fogyasztók a későbbi viták elkerülése érdekében mindig írásban, igazolható módon gyakorolják az őket megillető 14 napos indokolás nélküli elállási jogot. Ne fogadják el a vállalkozások azon hivatkozását sem, ha azok a sértetlen, eredeti csomagolás meglétéhez vagy például kötbér megfizetéséhez kötik az elállást.



Jó minőségű a hal
Bőséges a karácsonyi halkínálat, a kereskedők jó minőségű halat kínálnak – közölte a Magyar Haltermelők és Halászati Vízterület-hasznosítók Szövetségének elnöke. A ponty kilogrammonként 800–1000, a ragadozók – harcsa, csuka, süllő – kilója 1500-3000 forint közötti áron kaphatók, de a növényevő halak – kárász, busa – kilóját már 600-700 forintért is meg lehet vásárolni – mondta Németh István elnök. Nem adhatnak át élő halakat a fogyasztónak, de az „árut” az értékesítés pillanatáig életben tartják. Sokan keresnek konyhakész halakat, aminek kilogrammonkénti ára 1300-1600 forint. A halastavakban folyamatosan cserélődött a víz, kitűnő ragadozóhal-állomány alakult ki. Így a halak még ízletesebbek.
(BG)


A többség a plázába ment
Az ajándékozók 13 százaléka már ősszel megkezdte a vásárlást. Mint az a Cofidis kutatásából kiderült, a legtöbben novemberben (31 százalék) és december első felében (27 százalék) szerezték be az ajándékok zömét, ennél későbbre a vásárlók alig egynegyede hagyta. A legtöbben bevásárlóközpontba mentek a karácsonyi meglepetésekért. A vásárlók 62 százaléka részesítette előnyben ezt a beszerzési formát, míg 49 százalékuk hipermarketeket választotta. A karácsonyi ajándékokra szánt összeg alig tért el az előző év adataitól, személyenként átlagosan 6100 forintért vásároltunk. Nőtt a szépségápolási, IT- és szórakoztató elektronikai termékek iránti kereslet, párhuzamosan a családi eseményekre való költési tervekkel. Bár a megkérdezettek csak kis hányada foglalt úgy állást, hogy kifejezetten ajándékvásárlási célból vett fel kölcsönt. A beruházási, vásárlási tervek kapcsán felmerülő hiteligény jellemzően kisebb összegű: döntő többség, 76 százalék félmillió forint alatt igényelt hitelt.
(PGI)