Gazdaság
Új regionális együttműködés Kínával
Az ázsiai országban a kelet–közép–európai régiót egységes úti célként kívánják megjelentetni az utazást tervezők számára
Cél, hogy az erősen szabályozott kínai turisztikai piacon megbízható információkat biztosítson az egyesülés (Fotó: Hegedüs Róbert)
A Budapesten működő Kína–Kelet-Közép-Európa Turisztikai Regionális Koordinációs Központ képviseletében Ruszinkó Ádám, a Nemzetgazdasági Minisztérium turizmusért felelős helyettes államtitkára és Horváth Gergely, a Magyar Turizmus (MT) Zrt. turisztikai vezérigazgató-helyettese tartott előadást Belgrádban a Kína–kelet-közép-európai országok kormányfői találkozóján – tájékoztatta lapunkat az MT Zrt. Közölték, az idén májusban Budapesten tartott turisztikai csúcstalálkozó alkalmával megalapított regionális turisztikai központ az első volt a hat tervezett – agrárium, infrastruktúra, felsőoktatás, innováció és önkormányzatok, turizmus – együttműködési platform közül. Célja, hogy a Kelet-Közép-Európa régió egységes úti célként, hatékonyabban jelenjen meg az egyre jelentősebbé váló kínai turisztikai piacon – ismertette Ruszinkó Ádám.
Az kelet-közép-európai országok közös feladata, hogy a kínai utazók igényeire szabott közös termékcsomagokat hozzanak létre és ezeket együtt népszerűsítsék Kínában. Az egyesülés tizenhat országa közül a legtöbbnek nincs önálló turisztikai képviselete Kínában, így közös érdek, hogy kihasználják a regionális központ működésében rejlő lehetőségeket. Elsődleges szempont az erőforrások koncentrálása. Fontos cél, hogy az erősen szabályozott kínai turisztikai piacon minőségi és megbízható piaci szereplőként lépjen fel a kelet-közép-európai országok egyesülése. Az első lépések, szerepek és felelősségi körök tisztázását követően az egyesülés jelenlegi konkrét céljai közé tartozik a turizmusforgalmat segítő vízumkiadási gyakorlatok összehangolása, a közvetlen légi járatok indításának ösztönzése és a hatékony közös marketingtevékenységhez szükséges új eszközök bevezetése. Ezek között kiemelendő a közös kétnyelvű (mandarin és angol) weboldal létrehozása, mobil applikációk fejlesztése, valamint közös turisztikai csomagok és utak kialakítása – fejtette ki a helyettes államtitkár. Hozzátette, hogy a 2014-es együttműködés mérföldköve az első közös kiállítási megjelenés volt novemberben a China International Travel Mart (CITM) elnevezésű turisztikai vásáron, Sanghajban. A jövő évi tervekre utalva Horváth Gergely megemlítette a 2015-ös CITM kiállítási részvételt, közös sajtótanulmányutak szervezését a balti, balkáni és Közép-Európa régióban, és olyan szakmai események, konferenciák megrendezését, mint az első kínai turisztikai információs nap, a II. Turisztikai Csúcstalálkozó Szlovéniában vagy a vízumügyekkel és a közvetlen légi járattal kapcsolatos kerekasztal-megbeszélések.
Folytatják továbbá a közös internetes és közösségimédia-megjelenés fejlesztését és a közös szakmai kiadványok készítését.
Az MT Zrt. segítségével a regionális központ első kézből értesülhet a Magyarországra, a Kelet-Közép-Európa régióra, illetve akár egész Európára és a világra vonatkozó aktuális turisztikai trendekről a kínai piac vonatkozásában. Rövid távú cél egy minden tagországra kiterjedő turisztikai adatbázis létrehozása, amely tartalmazza az érintett turisztikai szakma legfontosabb szereplőit, továbbá a szintén turisztikai témájú befektetési lehetőségeket és projekteket. Hosszú távú cél, hogy a regionális központ egy olyan bázissá fejlődjön, amelyben valamennyi szereplő megbízik, és amelyhez bizalommal és automatikusan fordul bármilyen, a két relációt érintő turisztikai témában.
A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb, decemberi adatai szerint az idei esztendő első kilenc hónapjában a Magyarországra turisztikai céllal látogató külföldiek száma 14 százalékkal, ezen belül a többnapos látogatók száma 11,1 százalékkal növekedett. Az adatok azt mutatják, hogy folyamatosan emelkedik hazánkban a vendégek és a vendégéjszakák száma, a belföldi és külföldi vendégek kiadásai, illetve a nemzetközi utasforgalmi egyenleg egyaránt.
Nemcsak a magyar kereskedelmi szálláshelyek fogadnak évről évre több vendéget: összességében is nő azoknak a külföldieknek a száma, akik Magyarországra látogatnak turistaként. A számokból az is kiderült, hogy az egy kiadható szobára jutó bevétel növekedésében a hazai szállodák végeztek az élen a kelet-közép-európai országok közül. Az első tízhavi vendégforgalmi adatok azt is jelzik, hogy a turizmus idei évre jellemző, egyes mutatók terén két számjegyű növekedési üteme várhatóan tovább folytatódik.