Gazdaság
Új fejlemény az aszfaltüggyel kapcsolatban
Most azonban sajtóhírek szerint egy hasonló, versenykorlátozónak tűnő szabály visszaszivárgott az új közbeszerzésekbe. A Világgazdaság arra figyelmeztet, hogy ennek akár több tízmilliárd forintos uniós bírság is lehet a vége, s az útépítések is drágulhatnak. A lényeg, hogy a legújabb útépítési közbeszerzési pályázatokon gyakorlatilag a legfontosabb, a sorrendet eldöntő szempont ma már az, kinek van legközelebb aszfaltkeverő telepe az építkezéshez. Ezt a környezetterhelési érték kifejezés használatával kalkulálják, és a telep, valamint az építkezés fizikai helyszíne közötti kilométer alapú távolság különösen felértékelődik. Mobil aszfaltkeverő telepeket most sem engednek indulni a pályázaton, fix telepe pedig csak néhány nagy útépítő cégnek van az országban. Azaz a közeli keverővel rendelkező pályázók kérhetnek több pénzt is, mint amennyi reális.
A hírek szerint az Európai Bizottság más megközelítést alkalmaz: minden, a szállítással járó munkát figyelembe vesz a pontszámoknál. Bár ez a tagállamok számára nem kötelező, ugyanakkor a hazánk által alkalmazott közbeszerzési szabályrendszer versenykorlátozó is lehet.