Gazdaság

Új fejlemény az aszfaltüggyel kapcsolatban

Az aszfaltügyről és annak fejleményeiről is szó lesz a mai Kormányinfón – tudtuk meg a Miniszterelnökségtől. Mindezt annak kapcsán kérdeztük a hivataltól, hogy a 444.hu arról írt: az Európai Bizottsággal a tavasszal megkötött alkunak része volt az aszfaltkeverő telepek távolságára vonatkozó korlátozás elhagyása az uniós forrásokból létrejövő útépítési pályázatoknál.

Most azonban sajtóhírek szerint egy hasonló, versenykorlátozónak tűnő szabály visszaszivárgott az új közbeszerzésekbe. A Világgazdaság arra figyelmeztet, hogy ennek akár több tízmilliárd forintos uniós bírság is lehet a vége, s az útépítések is drágulhatnak. A lényeg, hogy a legújabb útépítési közbeszerzési pályázatokon gyakorlatilag a legfontosabb, a sorrendet eldöntő szempont ma már az, kinek van legközelebb aszfaltkeverő telepe az építkezéshez. Ezt a környezetterhelési érték kifejezés használatával kalkulálják, és a telep, valamint az építkezés fizikai helyszíne közötti kilométer alapú távolság különösen felértékelődik. Mobil aszfaltkeverő telepeket most sem engednek indulni a pályázaton, fix telepe pedig csak néhány nagy útépítő cégnek van az országban. Azaz a közeli keverővel rendelkező pályázók kérhetnek több pénzt is, mint amennyi reális.

A hírek szerint az Európai Bizottság más megközelítést alkalmaz: minden, a szállítással járó munkát figyelembe vesz a pontszámoknál. Bár ez a tagállamok számára nem kötelező, ugyanakkor a hazánk által alkalmazott közbeszerzési szabályrendszer versenykorlátozó is lehet.