Gazdaság

Továbbra is ingyenes a Megyeri híd

A budapesti polgármesterek egyéves próbaidőt javasolnak az M0-son – a megyei matrica bevezetését azonban támogatják

Egyetértenek a megyei matricák bevezetésével a budapesti kerületek polgármesterei, valamint a megyék képviselői. A kormány nyilvánosságra hozza az útdíjrendszer átalakításával kapcsolatos hatástanulmányokat – mondta a kormányszóvivő.

autópálya 20141216
A kormány évek óta foglalkozik a megyei matricák bevezetésének ötletével, a hatástanulmányok elérhetők lesznek (Fotó: MH)

Egyeztetett a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a megyék képviselőivel tegnap az útdíjrendszer átalakításáról – közölte a tárca. A megyei matricák bevezetésével alapvetően egyetértettek a delegáltak. Fónagy János, az NFM parlamenti államtitkára hangsúlyozta: az ötezer forintos éves megyei matrica megvásárlása havi szinten egyetlen liter benzin árának megfeleltethető, mintegy négyszáz forintnyi kiadást jelent, így sokkal olcsóbb megoldás a közel negyvenháromezer forintos éves országos matricánál. A megbeszélésen elhangzott: a Pest megyei matrica értelemszerűen az M0 körgyűrűre és az autópályák bevezető szakaszaira is érvényes lesz. Budapest belterületén a sztrádák nem gyorsforgalmi, hanem csak főútnak minősülnek, így itt díjfizetési kötelezettségről nincs és nem is lehet szó. Ausztriában és Szlovéniában egyáltalán nincsenek, Csehországban és Szlovákiában pedig csak kis számban találhatók díjmentesen használható gyorsforgalmiút-szakaszok.

A kerületek polgármesterei egyetértettek abban, hogy a megyei matrica bevezetése jó döntés, mivel így sokaknak kevesebbet kell fizetniük, mint a korábbi rendszerben, azonban a bevételkiesés ellensúlyozására nem megoldás az M0-s bizonyos szakaszainak fizetőssé tétele – mondta el az Origónak Wintermantel Zsolt újpesti polgármester, miután egyeztettek tegnap a fővárosi és agglomerációs polgármesterek az M0-s fizetőssé tételéről. Wintermantel szerint közlekedésszakmai szempontból hibás és nem előkészített a javaslat, ráadásul az elkerülő gyorsforgalmiút-hálózat lényege éppen a főváros tehermentesítése lenne, amivel a tervezett lépés ellentétesen hatna. Hozzátette: a kormány abból a filozófiai megközelítésből indult ki, hogy társadalmi igazságossági kérdés, hogy a fizetési kötelezettség lakóhelytől független legyen.

Kurucz Éva kormányszóvivő tegnap elmondta, a kormány évek óta foglalkozik a megyei matricák bevezetésének kérdésével, a hatástanulmányok pedig a jövőben elérhetővé válnak. Az egyeztetések folyamatosak, a fuvarozókkal és az önkormányzatokkal is tárgyal a kormány. Sokan elítélik az útdíj kiterjesztését: a parlamentben olyan törvényjavaslatot terjesztettek be, amelynek értelmében közpénzből fizetnék a képviselők autópálya-költségeit. A törvényjavaslat rendkívüli szavazását minden frakció támogatta. Egyéves próbaidő bevezetését javasolták a budapesti polgármesterek az M0-s fizetőssé tételénél – mondta Tarlós István főpolgármester. A Megyeri híd kikerül a fizetős szakaszok közül.