Gazdaság

További félmilliárd forint fejlesztési hitel vár a cégekre

Vonzóbbá kell tenni a készpénzmentes fizetést

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke abban bízik, hogy a Növekedési hitelprogram második részéből rendelkezésre álló ötszázmilliárd forintot a vállalatok még ez év végéig igénybe veszik.

Gerhardt Ferenc az InfoRádió Aréna című műsorában beszélt a többi között a jegybank által a vállalatok beruházásainak finanszírozására felhasználható hitelekről. Hangsúlyozta, a program első szakasza sikerrel zárult le, a válság idején befagyott hitelezés „felolvadt” – igaz, ez csak annyit jelent, hogy megállt a vállalati hitelezés csökkenése. A jegybank elnöke szerint serkentheti a hitelfelvételt az elmúlt évek folyamatos kamatcsökkenése. Biztató jeleket lát Gerhardt Ferenc a lakossági hitelezés területén is, habár még itt sincs szó felélénküléséről – szerinte a devizaadósságok miatt nem lehet csodálkozni a helyzeten. Hozzátette: vonzóbbá kell tenni a készpénzmentes fizetési eszközöket, főleg a bankkártyás fizetést. Ezek elterjedését pedig úgy lehet segíteni, ha a készpénzkímélő megoldásokat alkalmazók terhei csökkennek. A készpénzkímélő eszközökkel való fizetés lényegesen olcsóbb az egyén és a vállalatok számára is, össztársadalmi szinten mért hasznossága pedig a bruttó hazai termék (GDP) egy százalékát is kiteheti egy évben. Emellett a feketegazdaság ellen is hat, hiszen a kártyás fizetés nyomon követhető mind a fizetőnél, mind az elfogadónál. Hozzátette ugyanakkor, hogy az MNB-nek nincsenek kényszerítő eszközei, csak olyanok, amelyek terelgetnek, a helyes utat mutatják.

Kitért arra is, az MNB által nemrég megvásárolt GIRO Zrt. fejlesztésével is szeretnék a pénzforgalom költségeit a minimálisra szorítani a vállalatok és az egyének számára.


Ingyenes jegybanki panasznyomtatvány
A Magyar Nemzeti Bank augusztus 1-jei hatállyal módosította a pénzügyi szolgáltatóknak a fogyasztók panaszkezelésére vonatkozó rendeletét. A változtatás megkönnyíti a fogyasztók számára a jegybank Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központja felé a fogyasztói beadványok, illetve a Pénzügyi Békéltető Testület számára a kérelmek beadását azokban az esetekben, ha a pénzügyi szolgáltató előzetesen elutasította az ügyfél panaszát. Eszerint a fogyasztó kérheti a pénzügyi szolgáltatótól a jegybankhoz beadandó fogyasztói megkeresés vagy a Pénzügyi Békéltető Testülethez intézhető, vitarendezésre irányuló eljárás megindítására vonatkozó kérelem formanyomtatványát. A kérés nyomán a szolgáltató köteles ingyenesen elküldeni ezeket a dokumentumokat az adott kérelmezőnek.
(HE)