Gazdaság

Tovább növekedett az idegenforgalom

A vendégéjszakák száma mindegyik turisztikai régióban megnőtt, az erősödés különösen a borvidékeken volt érezhető

A Magyarországra érkező külföldi turisták száma tovább emelkedett, és a magyarok is többet utaztak itthon. Az év tizedik hónapjában 5,6 százalékkal nőtt a vendégforgalom.

Turizmus
(Fotó: MH)

Októberben a külföldi vendégek száma fél, az általuk eltöltött vendégéjszakáké másfél százalékkal 1,2 millióra emelkedett – jelentette tegnap a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Az adatok szerint a belföldi vendégek száma tíz, az általuk eltöltött vendégéjszakáké 10,7 százalékkal bővült októberben, és meghaladta az egymilliót. A vendég­éjszakák száma mindegyik turisztikai régióban emelkedett, a növekedés mértéke a régiók többségében két számjegyű volt. A belföldi vendégéjszakák majd ötödét regisztráló Budapest–Közép-Dunavidék régióban fél százalékkal bővült a vendégéjszakában mért forgalom. A kereskedelmi szálláshelyek folyó áron számolt összes bruttó árbevétele 41 milliárdra, ezen belül a szállásdíjbevétel 24 milliárd forintra, a vendéglátásé nyolcmilliárd forintra, az egyéb szolgáltatások bevétele kilencmilliárd forintra nőtt októberben. A kül­földi szállásdíjbevétel két százalékkal, a belföldi 21 százalékkal magasabb volt az előző év októberinél.

Az első tíz hónapban a kereskedelmi szálláshelyek 6,7 százalékkal több, 25,7 millió vendégéjszakát regisztráltak. A külföldi vendégek nyolc százalékkal 13 millió, a belföldi vendégek 5,4 százalékkal több, azaz 12,7 millió vendégéjszakát töltöttek a kereskedelmi szálláshelyeken. Az első tíz hónapban a kereskedelmi szálláshelyek 15,7 százalékkal több, 395,55 milliárd forint bruttó árbevételt értek el.

A kiváló belföldi adatokra a Magyar Turisztikai Ügynökség sikeres nyári kampányának hatása mellett az októberi forgalomélénkítő akciója is rásegíthetett – értékelte az eredményeket Guller Zoltán, az MTÜ vezérigazgatója. Mint mondta, a belföldi forgalom különösen megnőtt azokban a régiókban, ahol az őszi bor- és gasztroélményeket középpontba állító kampány célpontjai, a borvidékek találhatóak. Hozzátette, két év múlva még pontosabb adatokkal tudnak dolgozni. Az MTÜ vezérigazgatója beszélt az Országgyűlés december 12-i döntése nyomán felálló Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központról, amely 2019. január elsején elindulhat. A felhőalapú, napi adatkapcsolatra épülő informatikai rendszer a turisztikai szektorban történő paradigmaváltás részét képezi. Ezzel megkezdődik a szálláshelyek adatszolgáltatásának digitalizálása és korszerűsítése annak érdekében, hogy a tevékenységükkel kapcsolatos statisztikai adatok naprakészek és pontosak legyenek. Mindez nem csak az adminisztrációs terheket csökkenti, hanem javítja az átláthatóságot is – fogalmazott Guller Zoltán.