Gazdaság

Teljesítményünkre is kihat az új Audi–modell hazai gyártása

Az éves gazdasági kibocsátásunk egy százalékát teheti ki, ha a Q3-as gépkocsi készítését Spanyolországból áthelyezik Győrbe

Az Audi akkora termelőkapacitást tervez Magyarországra hozni, hogy az még az éves gazdasági teljesítmény alakulására is kihat. Olyannyira, hogy az Audi Q3-as győri előállítása 2018-at követően egy-két éven keresztül további hajtóerőt ad a nemzetgazdaságnak.

Audi 20160321
A Q3-asba is Győrben kerül be az itt összeszerelt motor (Fotó: Csudai Sándor)

Spanyolországi termelő kapacitásainak átszervezésével százezer Audi Q3-as gyártása kerül át hamarosan Győrbe. Peter Kössler, az Audi Hungária Motor Kft. ügyvezető igazgatója, a cég minapi ingolstadti sajtótájékoztatóján egyelőre annyit árult el: „hamarosan megkezdjük új modellünk, az Audi Q3 sorozatgyártásához szükséges előkészületeket, amellyel a vállalat egyértelműen jelzi hosszú távú elkötelezettségét az Audi Hungaria és a magyar munkahelyek biztonsága irányába”. A szóban forgó beruházás az utóbbi évek legnagyobb külföldi működőtőke-befektetése, nemzetgazdasági méretekben is nagyon erősen látszó fejlesztés.

„Bár a számok hiányában csak erősen közelítő becsléseket tudunk adni, de a járműgyártás gazdaságban betöltött súlyából, az Audi járműgyártásban betöltött hozzávetőleges részarányából, a Q3-as modell mennyiségéből és piaci árából, valamint a hazai hozzáadott értékéből arra következtethetünk, hogy a termelés beszállítói ágazatokkal együtt a GDP egy százaléka körül lehet majd” – fejtette ki Madár István, a Portfolio vezető elemzője. A közgazdász megjegyezte: a tényleges hatás nagyban függ például attól, hogy milyen gyorsan állnak rá a hazai beszállítók a megnövekedett igények kielégítésére, illetve hogy a Q3-as modellek teljes egészében új soron készülnek-e, vagy a mostani (gyakorlatilag teljes kihasználtságon üzemelő) gyárban, részben a kifutó modellek kapacitásain.

Kell-e „fanyalognunk” amiatt, hogy a nagy volumenű fejlesztés tovább növeli a járműgyártástól való függőségünket? – tettük fel a kérdést. Madár István vélekedése alapján ettől nem kell tartanunk. „Egyrészt az utóbbi évek bebizonyították, hogy az amúgy ciklikus autóiparon belül tíz–tizenöt éve egész jó termelési csomagot sikerült tudhatunk magunkénak, amelyik válságban sem teljesít olyan rosszul” – hangsúlyozta a Portfolio vezető elemzője, aki szerint nem is vagyunk abban a helyzetben, hogy válogassunk a Magyarországot befektetési terepnek tekintő vállalatok seregéből. Eközben mégiscsak úgy néz ki, hogy az egyik legstabilabb külföldi partnerünk, az Audi továbbra is hosszú távon számol az országgal – emelte ki.

„Mindenesetre annak örülhetünk, hogy 2018 után, amikor a kormány (a tervei szerint) elkölti az utolsó európai uniós forrásait is, lesz egy nagy beruházás, ami egy-két éven keresztül további löketet ad a gazdaságnak” – zárta mondandóját a közgazdász.


Városi terepjáró kerül a Rába-parti városba

Miután a magyar telephelyen immár négy Audi-modell gördül le a gyártósorokról – az Audi A3 Limousine, az Audi A3 Cabriolet, valamint a már hungarikumnak számító Audi TT Coupé és az Audi TT Roadster –, a Q3 városi terepjáró gyártásának átvételével öt modellje lesz 2018-tól a Rába-parti város német tulajdonban lévő cégének. A döntés hátterében az áll, hogy a modellek gyártásának áthelyezéséből az Audi németországi vezetősége januárban döntött. A vezetőség azt reméli, hogy a globális termelési hálózat valamennyi telephelye profitál az átalakításból. „Az új elosztás növeli gyártási hatékonyságunkat, és tovább erősíti az érintett telephelyeinket” – mondta Rupert Stadler, az Audi AG igazgatótanácsának elnöke.