Gazdaság
Szükséges a fogyatékosok normális kiszolgálása
Három hónapos türelmi időt kapnak a pénzintézetek az esélyegyenlőségi feltételek megteremtésére

Binder István: Jövőre ellenőrizzük az ajánlásunk eredményeit (Fotó: Hegedüs Róbert)
– A törvényi előírásokon túlmutató intézkedéseket várnak el a bankoktól a fogyatékkal élők előnyben részesítése érdekében. Konkrétan miket?
– A Magyar Nemzeti Bank ajánlást bocsátott ki a pénzintézetek számára, s ebben a jogszabályi követelményeken túlmutató intézkedéseket várunk el a megfelelő tájékoztatás és az egyenlő esélyű hozzáférés, illetve a szolgáltatások elérésének biztosítása, indokolt esetben pedig a fogyatékkal élők előnyben részesítése érdekében. Példaként lehet említeni, hogy a bankoknál a legközelebbi bejárati pontnál legyen egy, a speciális helyzetű ügyfelek számára fenntartott parkoló, az intézményekbe engedjék be a vakvezető kutyával érkező ügyfelet, ha szükséges, biztosítsanak jelnyelvi tolmácsot.
– Készek erre a bankok például személyi oldalról?
– Természetesen az ügyintézők speciális oktatására, „érzékenyítésére” is szükség van. Csakúgy, mint az infokommunikációs akadálymentesítésre – kihangosítók, ügyfélhívó rendszerek, elérhető sorszámhúzók – is.
– Ez önálló jegybanki program?
– Az elmúlt időszakban a kormány egy országos fogyatékossági programot indított 2018-ig, s ezen belül kiemelt helyet kapnak a pénzügyi intézményekkel kapcsolatos intézkedések. Az ajánlás kidolgozásában együttműködtünk a fogyatékkal élők képviselőivel, és minden téren alapvető szempontnak tekintettük az egyenlő hozzáférés elvét.
– Mikorra várják el a bankoktól, hogy „lépjenek”?
– Az ajánlás teljesítését három hónapos türelmi időt követően várjuk, jövőre pedig visszamérésekkel ellenőrizzük az intézkedés eredményeit.
– A bankok nem alapítványok, mennyire lesz ez számukra „üzlet”?
– A bankoknak jól felfogott üzleti érdekből is szükséges lenne felvenniük a kapcsolatot a hasonló ügyfelekkel, ugyanis mintegy félmillió ember él ma Magyarországon valamilyen fogyatékkal.