Gazdaság

Stratégiai ágazat a hazai élelmiszeripar

Meghatározták a következő évek kiemelt fejlesztési irányait az ágazatban

Elfogadta a kormány a hazai élelmiszeripar következő éveinek fejlesztését rögzítő stratégiát. Ennek célja, hogy az ágazat jelenlegi, nulla körüli jövedelmezősége négy-öt százalékra emelkedjen 2020-ig, a következő öt évben pedig háromszázmillió forint áll rendelkezésre a szektor fejlesztésére.

Zsigó Róbert és Fazekas Sándor 20150611
Zsigó Róbert és Fazekas Sándor (Fotók: Csudai Sándor és Hegedüs Róbert)

Kiemelt területként, valamint stratégiai ágazatként kezeli a kormány a hazai élelmiszeripart – mondta tegnap Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter. Hangsúlyozta, a kormány elfogadta az élelmiszer-stratégiát, amely meghatározza a következő évek fejlesztési irányait az ágazatban. Ennek alapján 2020-ig háromszázmilliárd forint áll rendelkezésre, amelyből kétszázmilliárd a vidékfejlesztési, százmilliárd forint pedig a gazdaságfejlesztési és innovációs programból áll rendelkezésre.

A fejlesztési stratégiával a kormány arra törekszik, hogy az elkövetkező öt évben negyven százalékkal, a jelenlegi mintegy 2500 milliárdról 3500 milliárd forintra emelkedjen az élelmiszeripar éves teljesítménye. A magyar élelmiszeripar 130 ezer embernek ad közvetlenül munkát, és több százezer mezőgazdasági termelő termékeit vásárolja fel. Az élelmiszeripari fejlesztések fő irányaként a minőségi élelmiszerek gyártását jelölte meg a miniszter, aki fontosnak nevezte a kézműves- és hungarikum termékek előállítását is. A stratégiában kiemelt helyet kap a rövid ellátási láncok, például a termelői piacok támogatása, valamint a regionális termék-előállítás ösztönzése is. Ehhez már rendelkezésre áll az infrastruktúra, tehát a nagy részben kis- és közepes vállalkozások által működtetett vágópontok, vágóhidak, termelői tej- és gyümölcsfeldolgozó üzemek.

Fontos, hogy a magyar emberek jó minőségű belföldi élelmiszerhez jussanak hozzá – mutatott rá Zsigó Róbert élelmiszerlánc-felügyele­tért felelős államtitkár. Hozzátette, az élelmiszer­-stratégia végrehajtásával el szeretnék érni az ágazat stabil jövedelmezőségét, amelyet a mostani nulla százalék körüli értékről négy-öt százalékra szeretnének emelni 2020-ig. A tervek szerint a belföldi értékesítés hét-tíz százalékkal, az export harminc-negyven százalékkal bővül. A mostani uniós időszak végéig várhatóan mintegy tízezer új munkahely jöhet létre a magyar élelmiszeriparban, így a magyar mezőgazdaságban szintén nő a munkahelyek száma.