Gazdaság
Rekordévet zárt 2018-ban Budapest turizmusa
Jelentősen nőtt a belföldi vendégszám, de sok turista érkezett az Egyesült Államokból, Kínából és Németországból is
A főváros kereskedelmi szálláshelyein eltöltött vendégéjszakák 70 százalékkal, a vendégérkezések száma megközelítőleg 75 százalékkal növekedett egyetlen évtized alatt. A budapesti turizmus teljesítménye – az országos trendbe illeszkedve – 2010 óta töretlenül nő, de a friss számokon már észlelhető, hogy a belföldi vendégéjszakák bővülésének éves üteme (2018-ban +8,3%) arányait tekintve többszörösen meghaladta a külföldi vendégéjszakák (+2,2%) növekményét.
Budapest kereskedelmi szálláshelyein 2018 decemberében 357.546 vendégérkezést és 824.170 vendégéjszakát regisztráltak. A tavalyi év utolsó hónapját is a belföldi turizmus „húzta”, 7 százalékos bővüléssel 2017 decemberéhez képest, ez valószínűleg nagyban köszönhető az adventi vásár vonzerejének és az ünnepi időszak minden igényt kielégítően bőséges fővárosi kínálatának.
A teljes tavalyi csaknem 4.5 millió vendég kereste fel a fővárost, akik több mint 10 370 ezer vendégéjszakát töltöttek el a kereskedelmi szálláshelyeken: ezzel 2018 már a második olyan év, amikor 10 millió fölé emelkedik a budapesti turizmus – vendégéjszakákban mért – teljesítménye. A vendégszám 5,3 százalékkal a vendégéjszakák száma 3 százalékkal nőtt egy év alatt.
A belföldi forgalom előretörése megállíthatatlannak látszik: a 2018. évben több mint 670 ezer hazai vendég (+9,3%) kereste fel a fővárost, több mint 1,3 millió vendégéjszakával (+8,3%) gyarapítva a kereskedelmi szálláshelyeket.
A szállodákban ennél is szembetűnőbb a hazai vendégkör térfoglalása (több mint 1,1 millió vendégéjszaka, 14.4 százalékos növekedés): a gyógyszállodákban közel egynegyedével, a kategória nélküli szállodákban mintegy 30 százalékkal több belföldi vendég fordult meg, mint 2017-ben.
Budapest legfontosabb küldőpiaca tehát továbbra is Magyarország, de néhány küldőpiacon még a belföldinél is nagyobb bővülést tudott realizálni a főváros: a 2018-as évet végigkísérte az amerikai, a spanyol, a portugál, továbbá az izraeli, az ukrán és több ázsiai beutaztató piac forgalmának kétszámjegyű növekedése.

Megjegyzik az elemzésben azt is, hogy a legnagyobb turisztikai potenciált Kína jelenti a magyar főváros számára: közel 200 ezer kínai vendég majdnem 330 ezer vendégéjszakát töltött Budapesten Hozzáteszik, hogy az ázsiai piac évről évre nagyobb szeletet hasít ki a budapesti vendégforgalom tortájából: a majd’ 1,5 millió ázsiai vendégéjszaka annak is köszönhető, hogy Japán és Kína után India-szerte is egyre inkább kihagyhatatlan európai úti célként jegyzik Budapestet — egy sorban Londonnal, Béccsel, Amszterdammal, Párizzsal, Moszkvával.
Továbbra is kulcsfontosságúnak tekinti Budapest a német piacot, ahol az éves bővülés tavaly 4,6 százalék volt. A budapesti kereskedelmi szálláshelyek 2018. évi bruttó szobaár-bevételei 153,4 milliárd forintot tettek ki, 10,2 százalékkal felülmúlva a 2017-es év bevételeit. Új jelenség, hogy a kereskedelmi szálláshelyek összesített szállásdíj-bevételeinek nagyobbik felét, csaknem 81 milliárd forintot, a kategória nélküli szállodák adták.
A 2018-as rekordévet követően, a BFTK nagy várakozással tekint a 2019-es sportfővárosi szezon elé is. Ehhez jó alap, hogy Budapest első helyen végzett a "European Best Destination - Legjobb európai úti cél 2019" szavazáson - áll a közleményben.